Tre gode råd til at få alle med i digitaliseringen

Hver fjerde voksne døjer med selvbetjeningen i et digitaliseret samfund. Erfaren digital stifinder peger på vigtige veje til at lykkes.

Af Søren Berg 19/06/2023

Det er kommunerne, der holder for, når de digitalt udfordrede borgere går kløjs i løsningerne. Og i kommunernes borgerservice stiger mængden af opgaver konstant. 

Anna De Boer arbejder med at skabe bindeleddene og finde løsningerne, så borgerne bliver mødt og kommunen på den anden side ikke bliver overvældet. Hun er konsulent i Egedal Kommune og ved siden af så aktiv i Dansk IT, at hun sidste år blevet kåret som ’Årets Ildsjæl’.

I interviewet her fortæller Anna de Boer om de tre vigtigste ting til vellykket digital inklusion. Eller sagt på en anden måde: Hvordan kan vi arbejde med digitaliseringen, så den sidste fjerdedel kommer med?

Anne de Boer deltog også i debatten ’Det digitale lyntog buldrer afsted - men får vi alle med?’ på Folkemødet 2023 på Bornholm. Debatten gav konkrete bud på, hvordan vi alle får en reel chance for at være selvhjulpne i et stadigt mere digitalt samfund. 

Folkemødedebatten udsprang af projektet "Hjælp til digitalt udfordrede borgere", der er et af projekterne i Fremfærd Borger. Projektet arbejder netop nu og i de kommende år med, hvordan kommunerne kan understøtte borgerne i endnu større digital selvstændighed.

Hjælp til digitalt udfordrede borgere

Projektet understøtter digital inklusion ved at øge medarbejdernes kompetencer og kendskab til borgernes digitale forudsætninger. Projektets materialer kan skabe grobund for bedre samarbejde omkring digitalt udfordrede borgere.

Det er Fremfærd Borger, der står bag, og projektet ledes af HK Kommunal og KL.

Hjælp til digitalt udfordrede borgere