Deltagere i anden episode af Fællessakbsbyggerne

En almen skole for flere: Vi skal skabe forandringerne sammen

Inddragelse er et nøgleord, når man som skoleleder går forrest i en proces om at skabe en almen skole, hvor flere børn kan deltage.

Af Pernille Søndergaard 11/08/2025
Fremfærd

- Man skal ikke som leder forvente, at udvikling og forandring kommer af sig selv. Det kræver, at man tør stille sig til rådighed, få input og blive klogere sammen med medarbejderne.

Sådan lyder det fra Rikke Grann, som er skoleleder ved Vildbjerg Skole i Herning Kommune.

Sammen med skoleleder Vibeke Delcomyn Hansen ved Sønder Felding Skole er hun gæst i anden episode af podcasten Fællesskabsbyggerne, som dykker ned i, hvordan man som skoleleder skaber engagement og følgeskab hos medarbejderne, når man sætter forandringsprocesser i gang.

Afprøver undervisning på nye måder

Vildbjerg Skole deltager sammen med Sønder Felding Skole i Fremfærd Børn-projektet ”En almen skole for flere børn.”

Med inspiration fra den norske kommune Lillehammer skal de to skoler i det nye skoleår lave en række prøvehandlinger, hvor de eksperimenterer med at tilrettelægge undervisning og skoledag på måder, der styrker alle børns deltagelsesmuligheder.

På Sønder Felding Skole er de bl.a. optaget af, hvordan man kan skabe de bedste betingelser for, at lærere og pædagogisk personale kan være betydningsbærende voksne for børnene fx ved at sikre færre voksenskift i løbet af en skoledag.

Og på Vildbjerg Skole har de bl.a. fokus på pauserne og potentialet for at udvikle det pædagogiske indhold i dem på en anden måde end tidligere.

Medarbejderne skal med ombord

Begge skoleledere har bevidst arbejdet med at få både medarbejdere og bestyrelse med ombord i projektet via workshops, fælles møder, MUS-samtaler og ledelsesoplæg om visionen bag de prøvehandlinger, som skal sættes i gang.

TR og AMR er desuden tænkt ind og har en vigtig rolle at spille.

- Efter vores workshop med medarbejderne aftalte jeg med vores TR, at hun skulle invitere til faglig klub for at mærke stemningen, når der ikke var en leder til stede, fortæller Vibeke Delcomyn Hansen.

Og skolelederen blev meget overrasket over den tilbagemelding, der kom, fortæller hun.

- For hvis der var en frustration, så var det: Hvorfor ruller vi det ikke ud på hele skolen? Hvorfor skal vi kun lave prøvehandlinger? Det siger mig, at vi er lykkedes med at få medarbejderne til at se meningen med det, vi laver.

Pædagogisk ledelse tæt på

I forandringsprocesser er det afgørende, at ledelsen bedriver pædagogisk ledelse tæt på medarbejderne. Men hvordan gør man?

Lyt med på andet afsnit af Fællesskabsbyggerne og kom helt tæt på de overvejelser, de to skoleledere gør sig om, hvordan de med pædagogisk ledelse kan understøtte de forandringsprocesser, der er i gang ude på skolerne. Hvad kræver det? Og hvordan kan man lykkes med det?  

#2 Ledelse med retning: At skabe forandring i fællesskab

Gæster

  • Vibeke Delcomyn Hansen, Skoleleder v. Sønder Felding Skole
  • Rikke Grann, Skoleleder v. Vildbjerg Skole

Vært: Annemette Ravn Elkjær, Områdeansvarlig, Pædagogik og Læring v. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. 

Produktion, redaktion og musik: Nanna Villsen Eshøj, Kommunikationskonsulent v. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Kort om Fællesskabsbyggerne

Fællesskabsbyggerne er en podcast om børns og unges deltagelsesmuligheder og alle de valg og dilemmaer, som kan opstå, når dagtilbud og skole skal kunne rumme en bred og mangfoldig børnegruppe.

Podcasten er udviklet og produceret af UCL for Fremfærd Børn og henvender sig til dig, der arbejder med og omkring børn i dagtilbud og børn og unge i folkeskolen. 

Forside