""

Fællesskabsbyggerne - en podcast om muligheder og dilemmaer i dagtilbud og skole

Følg med i de valg og dilemmaer, som opstår, når skole og dagtilbud arbejder målrettet med at rumme en bred og mangfoldig børnegruppe.

Af Pernille Søndergaard 05/08/2025
Fremfærd

Fællesskabsbyggerne er en podcastserie fra Fremfærd Børn, som undersøger, hvordan arbejdet med børns deltagelsesmuligheder kan styrkes, og hvordan vi skaber en skole, hvor der er plads til flere.

Vi giver ordet til bl.a. lærere, pædagogisk personale, PPR-psykologer, inklusionsvejledere og andre fagprofessionelle fra to skoler og to dagtilbud i Herning. 

Her afprøver de med inspiration fra den norske kommune Lillehammer forskellige tiltag i et forsøg på at styrke det almene skoletilbud og overgangen fra dagtilbud til skole.

I Fællesskabsbyggerne kan du få et unikt kig ind i skolernes udviklingslaboratorium og løbende følge med i deres prøvehandlinger.

Du kan lytte og abonnere på Fællesskabsbyggerne på Spotify og Apple Podcast - og ellers kan du lytte til episoderne herunder.

# 1: Fra Lillehammer til Herning

I første afsnit af Fællesskabsbyggerne besøger vi forvaltningen i Herning Kommune. Vi snakker om deres tur til Lillehammer, for hvordan kan det være, at de i Lillehammer er lykkes med at skabe ét fællesskab? Og er det egentlig det, vi skal stræbe efter i Danmark?

I afsnittet sætter vi fokus på Herning Kommunes arbejde med deltagelsesmuligheder, fællesskaber og deres vision om at ville skabe en skole, der kan mere for flere. Men hvordan gør man egentlig det? Vi ser på, hvordan man som forvaltning kan hjælpe med at fjerne sten på vejen og sætte lys på større deltagelsesmuligheder.

Gæster:

  • Lene Brandt, skolechef i Herning Kommune
  • Preben Siegaard, chefkonsulent i Herning Kommune
  • Connie Boesen, pædagogisk udviklingskonsulent, Børn og Unge i Herning Kommune

Vært: Anja Vesterby Høy, Afdelingsleder for Pædagogik og Læring v. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

# 2: Ledelse med retning: At skabe forandring i fællesskab

I dag besøger vi skolelederne Rikke Grann og Vibeke Hansen på Vildbjerg Skole og Sønder Felding Skole. De er i gang med en forandringsproces om at skabe en skole med deltagelsesmuligheder for flere børn.

Vi dykker ned i pædagogisk ledelse, prøvehandlinger og modet til at gå forrest – uden at stå alene. Men hvordan får man egentlig medarbejderne med om bord?

I afsnittet går vi tættere på skolernes hverdag, når Rikke og Vibeke lukker os ind i deres maskinrum og fortæller om de prøvehandlinger, de er i gang med.

Rikke og Vibeke giver også jer, der lytter med, deres bedste råd til at lede skoler under forandring.

Gæster

  • Vibeke Delcomyn Hansen, skoleleder v. Sønder Felding Skole
  • Rikke Grann, skoleleder v. Vildbjerg Skole

Vært: Annemette Ravn Elkjær, Områdeansvarlig, Pædagogik og Læring v. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. 

# 3: Følgeforskning i øjenhøjde: Når praksis og viden udvikler skolen sammen

I dag besøger vi Mette Molbæk og Merete Munkholm på VIA University College i Aarhus. De forsker i inklusion og er begge følgeforskere i Herning Kommune på projektet ”En almen skole for flere børn”.

Vi dykker ned i tværprofessionelle samarbejder, dilemmaer og barrierer i forhold til at skabe en skole, der kan mere for flere børn. Vi snakker om, hvordan det kan være en udfordring at håndtere forskellighed i skolen – for hvordan opnår vi en skole, hvor forskellighed er en stærk ressource?

Mette og Merete fortæller også om, hvorfor det er vigtigere at tage små skridt – i stedet for bare at stå helt stille.

Gæster

  • Mette Molbæk, docent med fokus på inklusion v. VIA University College
  • Merete Munkholm, lektor og ph.d. i pædagogisk psykologi v. VIA University College

Vært: Annemette Ravn Elkjær, Områdeansvarlig, Pædagogik og Læring v. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. 

Om Fællesskabsbyggerne

Fællesskabsbyggerne er en podcast om børns og unges deltagelsesmuligheder og alle de valg og dilemmaer, som kan opstå, når dagtilbud og skole skal kunne rumme en bred og mangfoldig børnegruppe.

Podcasten er udviklet og produceret af UCL for Fremfærd Børn og henvender sig til dig, der arbejder med og omkring børn i dagtilbud og børn og unge i folkeskolen. 

Produktion, redaktion og musik:
Nanna Villsen Eshøj, Kommunikationskonsulent v. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Forside