
Teknologien skal være attraktiv for borgeren – ellers lykkes vi ikke
Medicinrobotter og skærmopkald frigiver tid og ressourcer, som i stedet kan bruges til den nære pleje, viser erfaringer fra Haderslev.
- Hvad er det for en borger, jeg møder? Hvad er det for et hjem, jeg træder ind i? Det er det vigtigste spørgsmål, jeg kan stille mig selv, når jeg undersøger, om en borger passer ind i e-distriktet.
Det siger sygeplejerske Camilla-Marie Schultz fra Haderslev Kommunes e-distrikt.
Sammen med sin kollega ergoterapeut og velfærdsteknologisk konsulent Simone Bundgaard-Egeberg deler hun ud af Haderslev Kommunes erfaringer med velfærdsteknologi i ældreplejen på Fremfærds vidensdag om netop velfærdsteknologi.
Guds gave - men ingen borgere
Haderslev Kommune er på få år lykkedes med at gøre velfærdsteknologi til en integreret del af kommunens tilbud i ældreplejen.
Men opstarten var ikke let for det nystartede e-distrikt, fortæller Simone Bundgaard-Egeberg.
- Vi syntes jo selv, vi var Guds gave til Haderslev Kommune. Men vi fik bare ikke de borgere henvist, som vi havde forventet.
Det kræver nemlig tid og kræfter at skabe nye måder at tænke og arbejde på og finde sin plads i kommunens eksisterende rammer og rutiner. Rekrutteringen til teknologien foregik i første omgang gennem kommunens medarbejdere, der skulle pege på egnede kandidater – men sparsom erfaring med velfærdsteknologi gjorde medarbejderne bekymrede for, om teknologien var for kompliceret for borgeren, og mange pårørende havde de samme bekymringer.
Find de rigtige borgere og giv dem friheden tilbage
E-distriktet fik for alvor luft under vingerne, da man begyndte at kontakte borgerne direkte.
Camilla-Marie Schultz fortæller:
- Vi ringer simpelthen op og siger: Hej jeg ringer fra Haderslev Kommune. Vi kan se, at du får hjælp til medicinadministration – kunne du være interesseret i, at vi kom og viste dig, hvad vi kan tilbyde i stedet for besøg?
For netop teknologier, der hjælper med medicinadministration, har vist sig attraktive for Haderslev Kommunes ældre borgere.
Medicinadministration er nemlig ofte det første, en borger får brug for hjælp til – og mange af dem har svært ved at vænne sig til at have fremmede i hjemmet og få besøg på bestemte tidspunkter. De er derfor interesseret i at få en anden form for hjælp.
Flere borgere beskriver det at få en medicinteknologi - i daglig tale en medicinrobot - som at få friheden tilbage.
- Så kan de selv tage deres medicin og komme ud ad døren i stedet for at være bundet til hjemmet, mens de venter på et besøg, siger Simone Bundgaard-Egeberg.
Frivillighed er afgørende
Det er vigtigt for Haderslev Kommune, at ingen føler, at teknologien bliver trukket ned over hovedet på dem. Derfor kommer borgere slet ikke i betragtning, hvis de ikke er interesserede.
I den indledende fase er der også mange borgere, der udtrykker bekymring for, om de bliver tabt eller mister rettigheder, hvis de siger ja til teknologi, fortæller sygeplejerske Camilla-Marie Schultz.
- Her har vi en vigtig opgave i at få kommunikeret, at vi altid kan gå tilbage den gamle ordning. Det er med til at skabe tryghed, siger hun.
Simone Bundgaard-Egeberg tilføjer:
- Vi er meget opmærksomme på, at teknologien skal bruges til de borgere, der kan og vil den, så vi har ledige hænder til de borgere, der ikke kan.
En anden udbredt teknologi i Haderslev Kommune er skærmopkald, som kan bruges i mange sammenhænge. Når en borger med medicinteknologi i hjemmet fx glemmer at tage sin medicin, så bliver der sendt besked til e-distriket, som ringer borgeren op på en udleveret tablet og sikrer sig, at vedkommende får taget medicinen.
Borgere, som gerne vil bade selv, men er bange for at falde i badet og ligge i timevis, før de får hjælp, bliver ringet op af e-distriktet på et aftalt tidspunkt. Herefter går borgeren i bad og bliver så ringet op igen efter et aftalt antal minutter - typisk 30-45 minutter. Hvis e-distriktet så ikke kan få fat på dem, rykker hjemmeplejen ud og tjekker, om borgeren er OK.