Genbrugsmøbler

Online byttebørs: Møbler skal i omløb i kommunerne

Nyt projekt skal sparke gang i bæredygtig håndtering af inventar i offentlige bygninger.

Af Irene Aya Schou 29/01/2025

I flere kommunale bygninger findes der en overskudsmængde af møbler og anden inventar, som ikke er i brug. Disse stole, borde mv. optager plads og har potentiale til at blive brugt mere effektivt andetsteds og dermed spare kommunerne for at købe nyt.

Men hvordan reducerer man bedst behovet for nye køb og forlænger levetiden for eksisterende møbler og anden inventar?

Det er udgangspunktet for Fremfærd Bruger-projektet "Inventar i omløb", der skal udvikle anbefalinger til håndtering af overskydende inventar og gode arbejdsgange for genbrug af møbler og inventar.

Opfyldelse af FN's verdensmål

Anbefalingerne baseres på erfaringer fra nuværende indsatser om genbrug af inventar i kommunerne. Disse erfaringer skal indsamles gennem en kortlægning af praksis i landets 98 kommuner.

- Styrken ved dette projekt er, at det centrerer sig om bæredygtig og cirkulær økonomi og giver kommunerne værktøjer til at kunne arbejde med FN's verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion, siger Thea Fisker, der er projektleder i KL og har projektledelsen sammen med Jeanette Bossen fra FOA.

Bæredygtighed vokser nedefra

Projektet henvender sig til teknisk servicemedarbejdere, ejendomsserviceteknikere og andre i de kommunaale forvaltninger, der administrerer kommunernes møbler, lamper, computerskærme mv. og har ansvar for indkøb af nyt inventar.

Disse fagpersoner er allerede i dag kreative i forhold til at sikre genbrug af overskudsmøbler fra skoler, kontorer og andre kommunale bygninger, men indsatsen kan gøres mere systematisk, påpeger Jeanette Bossen fra FOA.

- Jeg kan høre på vores faggrupper, at de allerede er i gang i forhold til bæredygtighed, men at det er meget håndholdte indsatser, hvor man sætter gule lapper på ting i en kælder og skal kende ham, der står for det. Vi vil gerne gå fra gule lapper til fx online byttebørs, hvor indsatsen er meget mere synlig og sat i system, siger hun. 

Hvad er inventar?

Ved inventar forstås borde, stole, reoler, tavler, lamper, billeder, tæpper, computerskærme, skraldespande, tastatur, mus, ledninger mv. Computere og mobiltelefoner er ikke inventar grundet særlige regler i forhold til GDPR.

Kommuner "shopper" genbrugsmøbler

Konsulenthuset Behave Green står for at afdække praksis i kommunerne. Det sker via spørgeskemaer til kommunernes ejendomsforvaltninger og via henvendelser til tillidsvalgte i FOA og 3F. 

Kortlægningen skal vise potentialet for genbrug af inventar i kommunerne og følges op af interview med ledere og medarbejdere og cases af udvalgte kommuner. Casene skal danne grundlag for udvikling af én eller flere modeller for, hvordan man kan arbejde med genbrug af inventar.

Flere kommuner er allerede i gang. I Randers Kommune har de oprettet den digitale platform “Møbelcirklen”, hvor kommunens afdelinger kan shoppe genbrugsmøbler. I Gladsaxe Kommune har de oprettet en lignende intern byttebørs, mens Aarhus Kommune har oprettet en kommunal møbelbørs, som fungerer som Den Blå Avis, hvor kommunens institutioner gratis kan hente brugte møbler.

Afdækker blinde pletter

Målet med projektet er, foruden at få arbejdspladser til at genanvende inventar i højere grad end i dag, også at afklare reglerne på området. For lovgivningen er meget uklar, fortæller Jeanette Bossen fra FOA.

- Man må gerne bytte inden for den enkelte institution og den enkelte kommune. Men må man også bytte på tværs af kommuner? Der er nogle blinde pletter, vi skal have afdækket. Derudover skal vores faggruppers rolle i indsatser om bæredygtighed frem i lyset. Den kompetence skal ikke kun have mulighed for at leve lokalt men skal bredes meget mere ud. siger hun. 

Reparation af møbler er også en blind plet. Er der en nedre grænse for, hvornår man begynder at reparere? Og hvem må reparere hvad? Er det fx i orden, at en teknisk servicemedarbejder på et plejehjem laver småreparationer på beboernes ting? 

-  Vi skal have kortlagt alle de barrierer, der er for genbrug og reparation af inventar, så vi sikrer, at det kommer i spil til gavn for klimaet og ikke bare står og forfalder i en kælder eller lagerhal, siger Thea Fisker fra KL.

Projektet forventes afsluttet i efteråret 2025.

Kort om "Inventar i omløb"

Projektet, der foregår i regi af Fremfærd Bruger, handler om at kortlægge og forstå kommunernes erfaringer, best-practice, barrierer og potentialer for at genanvende møbler og inventar.

Kortlægningen skal føre til, at der udvikles konkret viden og værktøjer i form af fx inspirationskataloger og modeller, der skal hjælpe flere kommuner med at igangsætte initiativer, der cirkulerer møbler og inventar.

I første omgang skal der laves en kortlægning af erfaringer, potentialer og barrierer via spørgeskema til alle kommuner, dernæst gennemføres dybdegående casestudier med interview og besøg hos fire til seks udvalgte kommuner.

Projektet gennemføres af Behave Green, der de seneste 10 år har arbejdet med, hvordan cirkulær økonomi og grøn omstilling kan fremmes i danske kommuner. 

Projekts primær målgruppe er kommunale tekniskservice-medarbejdere, der er afgørende for at få cirkuleringen af inventar til at fungere i praksis.

KL og FOA har projektledelsen.