Ledelsen som samlet trivselsaktør

Fuglekær Udviklingscenter handler på baggrund af trivselsmålinger og deres resultater. Arbejdspladsen er et af 13 eksempler på kommunale arbejdspladsers forskellige veje til trivsel. De er alle en del af modellen 'Veje til trivsel – fra måling til handling', der viser de forskellige faser af arbejdet med trivsel.

Af Personaleweb 14/01/2013
KL,
KTO

Den seneste trivselsmåling (kortlægning) blandt medarbejderne på Fuglekær Udviklingscenter viste, at der var problemer vedrørende ledelse, herunder at få vigtige informationer i tide, opleve at blive behandlet ligeværdigt og få indflydelse på forandringer på arbejdspladsen. Samtidig fik centret ny konstitueret centerleder og foretog omstruktureringer og afskedigelser af både ledere og medarbejdere.

LÆS OGSÅ: Anden fase: Kortlægning

Ledergruppen besluttede med baggrund i ovenstående at udvikle deres ledelse (prioritering og formulering) på følgende måde (handling):

  • Arbejde med gruppedynamik i ledergruppen
  • Udarbejde en ledelsesstrategi
  • Udarbejde en kommunikationsstrategi i samarbejde med MED-systemet

LÆS OGSÅ: Fjerde fase: prioritering og indsatsområder

LÆS OGSÅ: Femte fase: handling og opfølgning

Ledergruppen har indtil videre arbejdet med de to første punkter. Man afventer eventuelt nye omstruktureringer, inden arbejdet med en kommunikationsstrategi sættes i gang.

Det har lederteamet i Fuglekær gjort

Ledelsen har som samlet gruppe deltaget i tre temadage ved en ekstern konsulent:

Første dag: Samarbejde i ledergruppen

  • Hver enkelt leders trivsel, hvordan hver enkelt oplever lederrollen samt respons fra den øvrige ledergruppe
  • Ledelse som fag - i modsætning til lederen som en, der kan fylde huller ud i vagtplanen

Anden dag: Mødeledelse og beslutninger

  • Organisering af ledermøder, herunder dagsorden, prioriteringer, beslutninger, mødeledelse og referater

Tredje dag: Opfølgning

  • Personaleledelse
  • Håndtering af konflikter
  • 'Organisatorisk bøvl og ballade’ – herunder omstruktureringer og besparelser
  • Konkrete problemstillinger

Resultater og effekter

For ledernes trivsel:

  • Er gået fra at passe sit eget hus til fælles ledelse af hele centret. Lederne har pligt til på den gode måde at blande sig i de andres huse og ledelse. Det er nu VORES ledelsesopgave.
  • Den enkelte leder står ikke længere alene med problemer i eget hus. Nu hjælper de andre også med at finde løsninger.
  • Der er skabt tillid i ledergruppen. De er mere nysgerrige og åbne over for hinanden og er blevet hinandens sparringspartnere.
  • Der er meget mere energi og arbejdsglæde i ledergruppen.
  • Den enkelte leder kan i højere grad holde fri, når hun/han har fri. For en anden leder kan tage over.

For medarbejdernes trivsel:

  • Ledermøder afsluttes med aftaler om, hvad der meldes ud til medarbejderne efter mødet og i korte referater, som sendes ud med det samme: Det har betydet færre rygter, mere tydelig og samtidig information til alle medarbejdere.
  • Medarbejderne ser ledelsen som en fælles enhed og får ikke modstridende udmeldinger. De oplever en enig ledelse, som tager ansvar.
  • En oplevelse af mere ledelse, da der altid er en leder at få fat på ved at henvende sig til en af lederne i de andre huse.
  • Lederne viser, at de i fælleskab prioriterer alvorlige situationer og står sammen om at finde løsninger. For eksempel deltog flere ledere i et krisemøde om akut behov for at flytte beboere.
  • Ledelsen lytter mere til medarbejdernes perspektiver og forslag. For eksempel i forhold, til hvad centret og de enkelte afdelinger kan gøre anderledes i en tid med besparelser.

Tips og gode råd

  • Hav mod til at indrømme, hvis I har problemer i ledergruppen. Få hjælp udefra til at løse dem.
  • Gør noget. Gå i gang. Grib chancen og kast jer ud i det 100 procent.
  • Tag udgangspunkt i noget konkret: Hold fast i spørgsmålet om, hvad det betyder i praksis, og pas på, det ikke bliver tomme ord.

Denne artikel er en del af et tema om at skabe en god trivselsproces.

Om Fuglekær Udviklingscenter

Fuglekær Udviklingscenter er et botilbud for cirka 40 udviklingshæmmede personer over 18 år med omsiggribende adfærdsproblematikker. Cirka en tredje del af beboerne på Fuglekær er domfældte.

Fuglekær udviklingscenter har cirka 90 fastansatte og cirka 50 vikarer. Ledergruppen består af 1 centerleder og 5 afdelingsledere.

Fuglekær udviklingscenter har prioriteret og formuleret ledelse som indsatsområde og er i gang med handlingsfasen i trivselsprocessen.

Kontakt: Mette Svendsen, Fuglekær Udviklingscenter, mesve@vejle.dk, 7586 6196

Formel for trivsel i lederteamet

Trivsel i lederteamet = en ledelse, som samarbejder og som tager medarbejdernes bekymringer alvorligt = øget trivsel hos ledere og medarbejdere.

Hent værktøjer til at måle og arbejde med trivsel