Trivsel - fra måling til handling
Der er mange veje til at øge trivslen på de kommunale arbejdspladser for ledere og medarbejdere. Modellen 'Trivsel - fra måling til handling' giver et overblik over alle faserne i trivselsprocessen.
En af vejene er en aktiv og handlingsorienteret tilgang til at arbejde med trivselsmålinger og deres resultater. Det være i forhold til at forberede forløbet, at gennemføre den konkrete kortlægning eller måling, at fortolke resultaterne af målingen, prioritere og formulere indsatsområder på baggrund af resultaterne og endelig at iværksætte de aftalte handlinger og følge op på dem.
LÆS OGSÅ: Aftaler om trivsel og sundhed
En model til at arbejde med trivsel
Modellen 'Trivsel - fra måling til handling' kan skabe et overblik over trivselsprocessens forskellige faser, og hvilke væsentlige overvejelser der knytter sig til den enkelte fase
Hold musen over punkterne for at læse mere om hver fase.
Modellen er suppleret med en række kommunale eksempler, hvor man har arbejdet i praksis med det at nå fra måling til handling. Nogle eksempler rummer flere faser, mens andre er mere konkrete på en enkelt fase og viser igen, hvordan vejene til trivsel er mange.
Læs mere om trivselsmålinger og trivselsprocesser
- Få mere ud af trivselsmålingen. Hæftet introducerer nogle af de vigtigste ledelsesmæssige overvejelser i hver af trivselsprocessens faser.
- Gode trivselsprocesser. Inspiration til arbejdet med trivsel og psykisk arbejdsmiljø. Pjece og webside om faser i trivselsprocessen.
- Inspirationshæfte om APV og psykisk arbejdsmiljø samt Dialogmetoden tilpasset APV om psykisk arbejdsmiljø og spørgeskemametoden tilpasset APV om psykisk arbejdsmiljø.
Trivselsprocessen er et samarbejdsprojekt mellem KL og Forhandlingsfællesskabet udført i 2012.