Hjælp lederne: Vær åben

Anne-Grethe Westh er afdelingsleder på et bosted og fortæller her om, da hun sidste år blev ramt af stress. Hendes chef opfordrer medarbejdere generelt til at være åben omkring deres tilstand, da det kan være svært for lederne at opfange signaler.

Af Personaleweb 16/03/2006
Danske Regioner,
KL,
KTO

Det var en efterårsdag sidste år, det gik op for Anne-Grethe Westh, hvorfor hun havde haft det skidt de seneste par måneder. Hun var i gang med at rydde op derhjemme, da hun fandt en artikel om stress. Og det var, som blev der slået hul på en ballon: Det var præcis de symptomer, hun havde.

- Min mand blev meget overrasket, da jeg viste ham artiklen og fortalte, at det var sådan, jeg havde det. Jeg havde virkelig formået at gemme det væk og skjule min tilstand, fortæller Anne-Grethe, der er 48 år og afdelingsleder på Skansebakken ved Vejle, der er et bosted for udviklingshæmmede.

Da Anne-Grethe startede på arbejde igen efter sommerferien sidste år, begyndte hun at få nogle fysiske og psykiske symptomer. Men på hvad vidste hun ikke i første omgang.

- Jeg havde ofte hovedpine og ondt i kroppen, og jeg havde svært ved at sove om natten og var derfor meget træt om dagen. Derudover havde jeg også voldsomme humørsvingninger, beretter Anne-Grethe. Hun gik rundt i et par måneder, hvor symptomerne blev værre og værre, men fortalte det ikke til nogen.

- Selv om jeg normalt er et meget snakkende og udadvendt menneske, talte jeg ikke med nogen om, hvordan jeg havde det. Så til sidst blev jeg indadvendt og faktisk lidt ensom.

LÆS OGSÅ: Job- og branchemæssige stressfaktorer

Alt skulle være perfekt

Anne-Grethe fortæller, at hun havde meget store forventninger til sig selv og følte, at hun burde kunne klare alle arbejdsopgaverne.

- Jeg var så opslugt af mit arbejde og ville så gerne gøre det hele perfekt. Men pludselig mistede jeg fuldstændig energien, og opgaverne virkede uoverskuelige.

Efter at Anne-Grethe havde læst artiklen om stress, tog hun mod til sig og fortalte sin chef, hvordan hun havde det. De var begge enige om, at der skulle gøres noget, så Anne-Grethe bestilte en tid hos sin læge. Lægen mente, ligesom Anne-Grethe selv, at der var tale om stress, og at det ville være en god ide at holde fri i nogen tid.

Anne-Grethe var derefter sygemeldt i 14 dage, hvor hun slappede af, gik lange ture og fik tænkt det hele igennem. Derefter startede hun igen på delvis raskmelding.

- Min chef sørgede for, at det kun var de allervigtigste ting, der lå til mig, og det var virkelig en lettelse. Jeg fik en fornemmelse af, at det var ok ikke at kunne klare det hele, fortæller hun.

Anne-Grethe er i dag blevet meget bedre til at prioritere sit arbejde og accepterer, at det hele ikke kan nås. Hendes råd til andre, der føler sig presset på jobbet, er udover at prioritere opgaverne, at tale med andre om presset og at have en god kontakt med den nærmeste chef.

LÆS OGSÅ: Stop Stress - skab trivsel i fællesskab

Åbenhed forebygger stress

Anne-Grethes chef er centerleder Litha Tuftkær. Hun mener, at et af de vigtigste redskaber til at forebygge eller undgå stress på en arbejdsplads er at have kendskab til stress.

- Man skal jo vide, hvilke symptomer man skal være opmærksom på. Det er også vigtigt, at man som leder lægger op til åbenhed på arbejdspladsen. Det skal være i orden både at tale om godt og ondt.

På Skansebakken har Litha Tuftkær hver sjette uge møde med afdelingslederne, hvor det er muligt at bringe egne problemer på bordet. Men Litha er godt klar over, at det ikke er nok.

- Det bedste man kan gøre er at opfordre medarbejderne til at sige til, hvis de føler sig stressede. For det er svært for en leder at følge med i, hvordan de har det. Det kan også blive for meget, hvis man begynder at tolke på hver en lille nuance i deres adfærd.

I modsætning til Anne-Grethe Westh, så har Litha Tuftkær som centerleder ikke nogen overordnet, hun jævnligt er i kontakt med.

- Det er klart, at det som øverste leder kræver en ekstra disciplin at være opmærksom på sine egne signaler. Derudover har jeg et meget godt ledelsesnetværk sammen med de øverste ledere i Vejle Amt. Så vi kan altid søge støtte hos hinanden, hvis der opstår problemer.

Men det er ikke nødvendigvis en selvfølge, at ledere søger hjælp. Det har nemlig været - og er til stadighed - et tabu blandt ledere ikke at kunne klare arbejdet.

- Stress har i høj grad været opfattet som et problem på arbejdspladsen. Man følte, at man var en dårlig leder, hvis man ikke kunne klare opgaverne. I dag er der ved at ske en holdningsændring, nemlig at det er et samfundsproblem, og det er blevet mere acceptabelt at have stress. Det er en rigtig positiv udvikling, mener Litha Tuftkær.

 

Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327