Karin og Lea

Høje følelsesmæssige krav – små sikre og systematiske skridt

Pas bedre på hinanden med små justeringer og simple greb i hverdagen med disse tre metoder.

Af Sine Molbæk-Steensig 23/10/2025

SOSU-medarbejderen der hver dag er i tæt kontakt med syge, ensomme og døende mennesker. Socialrådgiveren der møder udsatte mennesker og familier i kriser og skal træffe svære beslutninger, der kan have store konsekvenser. Skolelæreren der både skal sikre læring for hele klassen og have særligt øje for trivslen hos sårbare børn.

I mange kommunale job møder vi mennesker i pressede eller svære livssituationer. Det kræver, at vi er nærværende, empatiske og professionelle – også når det er svært. Det kan slide på os over tid.

Vi skal ikke bære det svære alene

Når SPARK – Samarbejde om Psykisk Arbejdsmiljø i Kommunerne – besøger kommunale arbejdspladser, så er temaet høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker ofte på dagsordenen.

At arbejde med høje følelsesmæssige krav handler ikke om at fjerne det, der belaster – for det kan i mange tilfælde ikke lade sig gøre. Det handler derfor mere om at finde metoder og greb, der kan gøre det muligt på arbejdspladsen at være i det svære – sammen.

SPARK-konsulent Karin Thomassen siger:

- Der er ingen lette løsninger, når det gælder høje følelsesmæssige krav. Vi bliver nødt til at lære at være i det svære - men vi skal ikke være der alene, og vi skal ikke bære det selv. Det handler om at bevare fokus på kerneopgaven og de gode relationer.

Og netop det var omdrejningspunktet for workshoppen Høje følelsesmæssige krav – små, sikre og systematiske skridt på Vejle Kommunes arbejdsmiljødag.

Det behøver ikke være svært at komme i gang

På workshoppen præsenterede Karin Thomassen og Lea Gaulshøj Thomsen fra SPARK tre konkrete metoder til at skabe dialog om følelsesmæssige krav.

- Vi har udvalgt metoder, som er lette at gå til og som kan indarbejdes systematisk i hverdagen, da tidsforbruget er begrænset, fortæller Lea Gaulshøj Thomsen.

Det skal nemlig være så let at komme i gang, at man som deltager kan tage direkte hjem og begynde at prøve metoderne af i egen praksis. Tanken er, at det ikke behøver at være perfekt – det vigtige er, at man begynder at tage hul på de måske lidt svære dialoger og øve sig, fortæller hun.

Redskab nr. 1: Defusing – når der lige er sket noget belastende

Den første metode SPARK-konsulenterne præsenterer er Defusing. Defuse betyder "afværge" eller "tage det værste tryk".

Det er en kort, fortrolig og systematisk samtaleform, der understøtter kollegial støtte, når en medarbejder lige har været udsat for ubehagelige / grænseoverskridende oplevelser med borgere. Det er et godt element i at forebygge, at ubehagelige oplevelser over tid fører til stressbelastninger og sygefravær.

Se metodebeskrivelse og film hos Arbejdsmiljø København

Redskab nr. 2: Start dialogen med SPARKs historiekort

Mange arbejdspladser synes, det er svært at komme i gang med at arbejde med høje følelsesmæssige krav – for hvor skal man begynde?

Her har SPARK udviklet en række historiekort, som fungerer, som en samtaleåbner. De kan fx bruges på et personalemøde, når man gerne vil sætte en dialog i gang.

Historiekortene fungerer således, at man i små grupper hver trækker et kort med en sætning. Ud fra den sætning fortæller man så de andre i gruppen den første historie fra ens arbejdsliv, der dukker op. Det kan være sætninger som:

  • Mine hænder rystede
  • Din ro smittede mig
  • Jeg slap det, så godt jeg kunne
  • Jeg så en kollega bære mere, end nogen burde

Se hele metoden og download historiekort

Systematik nødvendig

SPARK-konsulenterne understreger, hvor vigtigt det er, at man som arbejdsplads arbejder systematisk med høje følelsesmæssige krav.

- Det er sjældent den enkelte situation, der knækker en medarbejder. Det er de mange små ’dryp’, der til sidst kan blive for meget, hvis man ikke løbende får både ventileret og modtager faglig sparring til svære situationer, fortæller Lea Gaulshøj Thomsen.  

Redskab nr. 3: Lynsparring i hverdagen

Den sidste metode, SPARK-konsulenterne, præsenterede på arbejdsmiljødagen, var derfor redskabet Lynsparring i hverdagen, som er udviklet af BFA. Det handler om at sikre hyppig, kortvarig og systematisk sparring, der både skaber faglig refleksion og øger oplevelsen af, at det ikke er den enkelte medarbejder, der skal bære det udfordrende alene.

Få redskabet her

Kom i gang – bliv konkrete

Desværre sker der ofte det, at arbejdspladser har gode hensigter, men nye tiltag enten ikke kommer i rigtigt i gang eller løber ud i sandet.

- Derfor anbefaler vi, at man bliver meget konkret. Hvad er det, I helt konkret vil gøre? Hvad er det I vil opnå? Hvem har ansvaret for hvad? Hvornår skal det ske? Og hvornår følger vi op? siger Karin Thomassen.

Her kan man fx bruge SPARKs skabelon til en handleplan:

SPARKs handleplan

- Og husk: Småt er godt. I SPARK arbejder vi ud fra De små skridts lov, altså ideen om, at man kan nå længere ved at tage mange små skridt end ved at satse på kæmpespring – så det handler om at komme i gang UDEN det behøver være perfekt, slutter hun.

Billedtekst

Fra venstre: Lea Gaulshøj Thomsen og Karin Thomassen.

Gratis email-kursus om psykologisk tryghed

SPARK menu