Lærer Marc Nydal Jørgensen

Lærer: Prøv alt muligt mærkeligt af!

Lærer Marc Nydal Jørgensen deler sine tips til at skabe motivation hos de store elever.

Af Mette Dissing Sandahl 17/08/2022
DLF,
KL

Marc Nydal Jørensen er fysik- og kemilærer på Christiansfeld Skolen i Kolding Kommune. Sammen med sine kolleger har han deltaget i Fremfærd Børn projektet Motivation i udskolingen, som skal fremme de store elevers motivation. 

Hvad har været din største aha-oplevelse med motivation i udskolingen?

- At bitte, bitte små ting kan have betydning for, hvordan undervisningen forløber. Hvis man som lærer på forhånd har bestemt sig for, hvem i gruppen, der skal fremlægge, så skal eleverne ikke bruge tid på at diskutere det, og undervisningen glider meget hurtigere.

Hvad er dit bedste råd til en lærerkollega, som gerne vil øge elevernes motivation?

- Prøv alt muligt mærkeligt af! Vi lærere er gode til at reflektere både før og efter undervisningen. Lad være med at tænke for meget over, hvad der vil ske, men prøv af, prøv af, prøv af.

- Nogle af elementerne i prøvehandlingerne kan måske ved første øjekast virke lidt barnlige. Men vores forestilling som lærer om, hvad eleverne mener, holder sjældent. Så skyd løs med sjove, skøre påfund.

Hvilke udfordringer er du stødt på?

- Det kan være tidskrævende at planlægge varieret undervisning. Nogle af de aktiviteter, vi har lavet, har krævet én til én i forberedelse. Hvis man vælger nogle af de små greb, så kræver de ikke en times forberedelse med at klistre og klippe og laminere.

- Det er også en udfordring at turde give slip. Som lærer har man et pensum, man skal igennem. Med tavleundervisning er man sikker på, at man har fået dækket pensum. Men hvad har eleverne fået ud af det? Husker de det?

Hvordan kan ledelsen støtte dig bedst til at skabe motivation hos de store elever?

- Ledelsen skal give tid og rum, så vi kan få lov til at arbejde med variation i undervisningen. Når man lægger en plan med kollegerne på et udskolingsmøde, så bliver man holdt fast på at lave nogle prøvehandlinger og dele resultaterne bagefter. Det skal ledelsen skabe rum for og facilitere.

LÆS OGSÅ: Små greb skaber motivation hos skolernes store elever

Sådan gjorde Marc

Marc har gennemført et forløb, som skulle fastholde elevernes fokus i undervisningen og skabe motivation.

  • Eleverne skulle være opmærksomme i 10 minutters fælles opstart af undervisningen
  • De skulle blive bedre til at skifte mellem aktiviteter
  • De skulle få større udbytte af gruppearbejdet

Marcs prøvehandlinger er del af Fremfærd Børn projektet Motivation i Udskolingen, som prøver at højne de store elevers motivation i udskolingen.
Læs mere om Motivation i udskolingen.  

Vil I selv arbejde med motivation i udskolingen?
Kort om ”Styrket elevmotivation i udskolingen”

Formålet med projektet er at styrke elevernes motivation, trivsel og udbytte af undervisningen. Det skal ske gennem et udviklingsprojekt, der undersøger og afprøver, hvordan man kan tilrettelægge en skoledag, et undervisningsforløb eller en undervisningslektion med mere varierede undervisningsformer og med afsæt i viden om, hvad der skaber motivation hos eleverne i udskolingen.

Udviklingsprojektet løber frem til foråret 2023 og gennemføres som et partssamarbejde mellem DLF og KL i regi af Fremfærd Børn. Projektet faciliteres og gennemføres i samarbejde med
konsulenter fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Læs mere om projektet

Motivation i udskolingen