Digital inklusion: Se oplæg fra stafet 3
Alle borgere skal have en chance for at begå sig i det digitale samfund. Derfor skal kommuner og medarbejdere i højere grad se på, hvordan de sikrer digital inklusion af alle.
Det digitale samfund er blevet umuligt at undgå. Der forventes meget af borgerne, som både skal have administrative og digitale kompetencer for at kunne agere i kontakten med det offentlige.
Og det kræver, at kommuner og medarbejdere i højere grad skal tage højde for borgernes forskellige forudsætninger og vilkår, så ingen ekskluderes af den ”digitale klub!”.
Det var en af pointerne ved webinaret om digital inklusion af alle borgere, som HK Kommunal og KL i regi af Fremfærd Borger afholdt den 4. februar. Dagen bød på to oplæg.
Det først oplæg blev leveret af af Anne-Sofie Thomsen, der er specialkonsulent i Center for digitalisering og teknologi i KL, mens det andet oplæg blev leveret af Anna de Boer Klitgaard-Lund, der er projektleder for læring på Biblioteket Frederiksberg.
Anne-Sofie Thomsen fortæller om resultaterne fra en kommunal foranalyse af, hvordan digitalisering opleves blandt borgere og sagsbehandlere og de barrierer, der er for digital inklusion.
Anna de Boer Klitgaard-Lund fortæller i sit oplæg, hvordan Biblioteket Frederiksberg helt konkret har arbejdet med digital inklusion i målgruppen ikke vestlige indvandrere.