
Biblioteker vil gerne sætte et grønt aftryk men savner struktur
Arbejdet med den grønne omstilling er godt i gang på bibliotekerne. Dog foregår indsatsen uorganiseret og ad-hoc, viser kortlægning.
Danske biblioteker er godt i gang med arbejdet omkring grøn omstilling og grønt medborgerskab. Bibliotekerne føler sig ansvarlige for at arbejde med den grønne dagsorden og vil gerne spille en rolle.
Dog foregår arbejdet med grøn omstilling noget ustruktureret, og det er langt fra alle medarbejdere, der er involveret i arbejdet.
Det viser en undersøgelse udarbejdet i forbindelse i projektet "Grøn omstilling og grønt medborgerskab på folkebibliotekerne."
Indsats drevet af ildsjæle
Projektet foregår i regi af Fremfærd Bruger og skal understøtte bibliotekernes arbejde med tværfaglighed og grøn dannelse og grønt medborgerskab.
Kortlægningen bygger på besvarelser fra en landsdækkende undersøgelse af bibliotekernes arbejde med grøn omstilling, hvor over 75 ledere og medarbejdere har bidraget med nye indsigter.
Og den viser, at både ledere og medarbejdere savner struktur, når det gælder arbejdet med at formidle den grønne omstilling og inspirere flere borgere til en grønnere levevis.
Kun otte procent af de adspurgte ledere og medarbejdere svarer, at de har en systematisk tilgang til grøn omstilling, der går på tværs af alle initiativer, mens 23 procent svarer, at arbejdet med den grønne omstilling er drevet af enkelte ildsjæle.
At opgaven med grønne indsatser "bor" hos få medarbejdere, oplever en medarbejder således: "Vi mangler struktur for arbejdet. Lige nu sidder jeg med det, og så sidder der nogle rundt omkring og laver noget, men det hele er lidt ad hoc. Det ville være fedt med struktur."
Efterspørger klarhed fra politikerne
Det er konsulenthuset Implement, der har stået for at afdække praksis på bibliotekerne. Det er sket via spørgeskemaer til ledere og medarbejdere efterfulgt af to fokusgruppeinterviews.
Undersøgelsen viser, at bibliotekerne føler sig ansvarlige for at arbejde med grøn omstilling og oplever et godt samarbejdet på tværs af fagligheder.
Undersøgelsen viser dog også, at ledere og medarbejdere generelt efterspørger hjælp til, hvordan man kan indtænke og prioritere grønne indsatser i en hverdag, hvor ressourcerne er knappe.
De efterspørger også klarhed fra politikerne i forhold til, hvilke opgaver de som bibliotek skal løse.
Største succes om fem år
På spørgsmålet om, hvordan de ser deres største succes om fem år, svarer især lederne, at de ønsker, at kommunen tænker dem ind som en spiller i grøn omstilling og verdensmålsformidler.
Som en leder udtrykker det om fremtidsdrømmen: "Vi har tænkt bæredygtighed ind i alle arrangementer. Biblioteket i kommunen ses som et videnscenter for grøn omstilling, og derudover har vi et stærkt klimasamarbejde med kommunen."
Katalysator for lokal handlekraft
Kortlægningen bekræfter behovet for kompetenceudvikling inden for tværgående samarbejde på tværs af biblioteksmedarbejdere og en understøttelse af bibliotekernes arbejde med grøn omstilling.
Det mener KL, HK og DM, der i regi af Fremfærd Bruger har inviteret tre biblioteker til at deltage i et nyt projekt, der skal udvikle bibliotekernes mulighed for at spille rollen som katalysator for lokal handlekraft og folkelig deltagelse.
Fokus er på at klæde medarbejderne og ledere på, så de oplever, at de får viden og kompetencer til at arbejde med grøn omstilling og et fælles sprog på tværs af medarbejdergrupper.
Projektet er netop skudt i gang med en online kickoff konference. Herefter følger to træningsdage, hvor de tre biblioteker vil blive præsenteret for en blanding af korte oplæg, øvelse i plenum og case-arbejde i grupper.
Derefter skal de arbejde med eksperimenter i egen praksis. Undervejs får de løbende online-sparring. VPT vil løbende formidle fra projektet.
- Arbejdet med den grønne omstilling er godt i gang på bibliotekerne. Dog vurderer 64 procent af de adspurgte, at det er under halvdelen af medarbejderne, der beskæftiger sig med grøn omstilling og grønt medborgerskab.
- Undersøgelsen indikerer, at arbejdet med grøn omstilling generelt ikke foregår struktureret på bibliotekerne. Dette bekræftes af fokusgruppeinterviews, hvor både ledere og medarbejdere savner struktur, der spreder arbejdet ud på flere medarbejdere og muliggør feedback og erfaringsdeling mellem idéskaber og udfører. Hos mange biblioteker ‘bor’ opgaven med grønne indsatser hos få medarbejdere.
- Der efterspørges hjælp til, hvordan man kan indtænke og prioritere grønne indsatser i en hverdag, hvor ressourcerne er knappe, og hvor medarbejderne har et ønske om at gøre en forskel.
- Mange oplever, at de har mulighed for at bidrage til arbejdet med initiativer inden for grøn omstilling. Dette bekræftes i fokusgrupperne, hvor medarbejderne beskriver, at de har en flad struktur og generelt føler, at de kan handle hurtigt på nye ideer. Dog oplever de, at arbejdet med grøn omstilling og tværfaglighed ikke altid prioriteres politisk og anses som en biblioteksopgave.
- Bibliotekerne oplever generelt et godt samarbejde på tværs af fagligheder på både leder- og medarbejderniveau. Dette bekræftes af fokusgrupperne, hvor bibliotekerne fortæller, at tværfagligt samarbejde er en indgroet del af deres måde at arbejde på.
- Både ledere og medarbejdere er enige om, at ansvaret for at igangsætte og arbejde med grøn omstilling er delt.
- Der er stor accept af og forståelse for, at bibliotekerne spiller en rolle i forhold til at præge en grønnere adfærd og tage ansvar for at reducere CO2-udslippet. Samtidig fortæller bibliotekerne i fokusgrupperne, at emnet er svært. Det er udfordrende, fordi borgere ikke altid reagerer begejstret på grønne initiativer, og der er en oplevelse af 'mæthed'.