puslespil

Professionel hjælp er alfa og omega

Lederen af børnehuset Reden tyer uden tøven til professionel supervision. Så undgår man sniksnak og overtræder ingen personlige grænser.

Af Personaleweb 20/08/2006
Danske Regioner,
KL,
KTO

Hver anden måned sidder personalet i Børnehuset Reden i Roskilde i tre timer og udleverer sig selv til en gæst udefra foran deres kolleger. Det lyder måske ikke rart, men gæsten er en professionel supervisor, og resultatet er et bedre psykisk arbejdsmiljø og dermed mindre stress.

- Selv om det er barsk og vi tit har Kleenex’erne fremme, så kan jeg kan mærke, at jeg har fået lettet skuldrene dagen efter. Lysten til at komme på arbejde og engagementet er større, siger pædagog og souschef i Reden, Kirsten Falk Eiby.

Det betyder ikke, at de aldrig stresser i Reden.

- Men supervisionen kan tage brodden af det, mener Kirsten Falk Eiby.

Læs også: Supervision - et middel mod stress

Allerede da leder Helle Larsen startede institutionen for otte år siden, var hun fast besluttet på at bruge supervision. Og hun var ikke i tvivl om, at den skulle komme udefra.

- Man udleverer jo lidt sig selv, balancen er hårfin. Men fordi vores psykolog er dygtig og kompetent, bliver der ikke overskredet nogen grænser overhovedet. Hvilket er meget vigtigt.

Psykolog og professionel supervisor Karsten Wagener fra WorkLife Partners er enig. 'I lødig supervision er grænsedragningen utrolig vigtig. Man skal respektere og ikke overskride den personlige grænse. Det er jo ikke terapi, men skal holdes på et fagligt niveau,' siger han og understreger, at en af fordelene ved ekstern supervision netop er, at det er en professionel person med faglig indsigt.

Lederen af Reden mener ikke, at supervision mellem kolleger kan det samme som den professionelle supervisor.

- Det forum ved supervisionen, hvor man kan tage problemer op og få den kompetente hjælp, er alfa og omega. Det lever selvfølgelig videre, når han eller hun er gået, men vedkommende kan ikke undværes, siger Helle Larsen. Og det er netop Karsten Wageners pointe.

Flere erfaringer med stress
Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327