Ledelse er ikke demokrati

Udviklingschef i KL, Flemming Blønd, opfordrer topledere til at tage ansvar for at skabe attraktive arbejdspladser.

Af Personaleweb 14/03/2006
Danske Regioner,
KL,
KTO

Lederen er omdrejningspunktet, når udviklingschef i Kommunernes Landsforening, Flemming Blønd diskuterer forebyggelse af stress. Lederen skal gå foran med et godt eksempel, håndtere egen stress og kunne sætte sig i andres sted. Og så skal lederen huske at lede. For sådan bliver arbejdspladsen attraktiv.

- Hvis vi går bare 10 år tilbage, så blev ledelse nærmest opfattet som noget dårligt eller udemokratisk, men det har vi - om jeg så må sige - udlevet. I dag ser vi, at ledelse ikke er demokrati. For at mennesker kan fungere i en gruppe på en arbejdsplads, er der nogen, som skal tage ansvar for at se lidt længere ud i fremtiden, udstikke klare mål, sammensætte det bedste hold, opmuntre, udvikle osv. Lederen er nøglen til attraktive og bæredygtige arbejdspladser - og dermed også til mindre stress, frustration og sygefravær i hverdagen.

Hvad er meningen?

Udviklingschefen underbygger sit synspunkt med, at medarbejdere efterspørger 'god, inspirerende og kompetent ledelse.' Det vigtigste for en kommunalt ansat er således ikke højere løn eller mere ferie men god ledelse samt meningsfuldt arbejde, gode kolleger og godt arbejdsmiljø i det hele taget. Flemming Blønd forklarer:

- Arbejdet skal give mening for os, og vi vil have anerkendelse. Særligt det sidste har vi overset. God ledelse består også i at anerkende en god indsats og give den mening.

Direkte adspurgt hvorvidt han efterlyser mere bløde ting fra lederne, svarer Flemming Blønd korrigerende:

- Man kan sige, at det, man før kaldte for bløde ting, er gået hen og blevet de hårde ting. At skabe mening er måske det vigtigste overhovedet for medarbejderne.

Det betaler sig

Desuden mener Flemming Blønd, at toplederene må have fokus på, at god ledelse betaler sig, eftersom tilfredse medarbejdere giver tilfredse brugere. Samtidig er kompetent ledelse med til at fastholde de gode medarbejdere, fordi den giver medarbejderloyalitet. Og det kan vise sig økonomisk fordelagtigt nu, hvor en meget stor, rutineret aldersgruppe står foran at skulle erstattes af en yngre, mindre erfaren aldersgruppe.

- Kigger man på velfærdens fremtid, så bliver der færre hænder til at tage sig af flere opgaver - og det kalder på målrettet ledelse, slutter Flemming Blønd.

Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327