Håndtering af trusler og vold
Hvis man har stor risiko for at blive udsat for trusler eller vold, er der en forhøjet risiko for, at man bliver stresset. Derfor er det vigtigt at forebygge og bekæmpe risikoen for, at medarbejderne bliver udsat for den slags traumatiske oplevelser.
Der er flere forskellige steder at tage fat: Arbejdet kan planlægges bedre, medarbejderne kan blive bedre uddannet og få supervision, og desuden er træning i kommunikation og konflikthåndtering et nyttigt redskab. Man kan også sikre sig med alarmer og bedre indretning af lokalerne, og endelig er det også centralt at have et beredskab, som kan hjælpe når skaden er sket.
Fælles holdning og forståelse
Mange offentlige arbejdspladser har en voldspolitik, der kan være med til at skabe synlighed, ensartethed og kontinuitet i arbejdet med at forebygge vold og trusler om vold. Eksempel på en voldspolitik:
- Vi anser vold og trusler for at være et fælles problem og et fælles ansvar.
- Vi er åbne om vold og trusler.
- Vi forebygger vold og trusler.
- Vi registrerer vold og trusler.
- Vi passer på hinanden.
Hensigtsmæssig planlægning af arbejdet
De arbejdsorganisatoriske foranstaltninger kan være at rokere om på personalet eller tilføre ekstra personale efter klienternes eller patienternes behov. Det kan være for at sikre korte ventetider og faste kontaktpersoner, arbejdsskema med vagt-overlap, to personer ved hjemmebesøg hos klienter eller ved samtale med potentielt aggressive klienter.
Uddannelse og supervision
De uddannelsesmæssige foranstaltninger kan være uddannelse i klienters eller patienters sygdom/lidelse og adfærd, samtaleteknik, konfliktforebyggelse og konfliktløsning. Det kan også være træning i frigørelses- og fastholdelsesteknik og uddannelse i psykisk krisehjælp.
Supervision og opøvelse i professionel håndtering af arbejdsopgaven hører også med her.
Alarmer og indretning
Tekniske foranstaltninger kan være alarmsystemer, tv-overvågning og personligt sikkerhedsudstyr.
Indretningsmæssige foranstaltninger kan være udformning af indbydende lokaler og etablering af flugtveje.
Endelig er det vigtigt at have klare retningslinjer for, hvordan man tilkalder hjælp fra kolleger, ledelse, vagtberedskab og politi og om hvordan man hjælper nødstedte kolleger. Ud over retningslinjer er der også brug for instruktion i disse ting.
Psykisk førstehjælp
Opfølgning på traumatiske begivenheder kan være psykisk førstehjælp eller psykologisk krisebehandling efter behov. Ledelsen, sikkerhedsorganisationen og medarbejderne skal informeres, og begivenheden skal anmeldes til Arbejdstilsynet.