Lærer Lonni Carlsen fra Gilbroskolen om motivation i udskolingen

Lærer: Vi skal rykke alle elever

Lærer og læringsvejleder Lonni Carlsen har deltaget i 'Motivation i udskolingen'. Hun mener, at tydelige rammer for undervisningen gør, at alle elever kan rykke sig.

Af Mette Dissing Sandahl 23/08/2022
DLF,
KL

Lonni Carlsen er dansklærer på Gilbroskolen i Ishøj.
Sammen med en kollega har hun deltaget i Fremfærd Børn projektet 'Motivation i udskolingen', som skal fremme de store elevers motivation. 
 
Hvad er dit bedste råd til en kollega, som gerne vil øge motivationen i udskolingen?

Læs Mette Pless’ bog ’Unges motivation i udskolingen’, og sæt dig ind i de fem forskellige motivationsorienteringer, som driver eleverne i udskolingen. Udover præstationsmotiveringen bliver eleverne nemlig også motiveret af viden, mestring, relationer og involvering. 
 
Vores elever er meget fokuseret på præstationer og på at få gode karakterer – ligesom alle andre elever. Det er vigtigt, at vi arbejder med nogle andre former for motivation i vores undervisning. Noget af det, som motiverer eleverne, er, at vi er meget tydelige om det, vi arbejder med. Der skal være en klar, rød tråd i vores undervisning. 

Vi skal have fokus på alle elever og ikke bare den gruppe, som klarer sig godt eller dem, som ligger i bunden. Vi skal fremme alles udvikling. Vi synes især, at det er vigtigt at understøtte mestringskompetencen hos den enkelte elev. Når vi laver en tydelig ramme for undervisningen, så føler alle elever, at de kan rykke sig inden for den ramme. 

LÆS OGSÅ: Små greb skaber motivation hos skolernes store elever
 
Hvilken udfordring er du stødt på?

Måske er det fordi, at vi to lærere har taget projektet på os og har kørt med det? Men hvis et projekt som dette skal lykkes på den lange bane, er det meget vigtigt, at ledelsen er løbende engageret. 

Hvis projektet skal bredes ud på hele udskolingen, så skal ledelsen gøre det tydeligt for vores kolleger, at det er et projekt, hvor vi taler god undervisning og udvikler den sammen som fagteam. Det handler ikke om, at to af deres kolleger skal med ind i deres undervisning og kigge dem over skuldrene. 

LÆS OGSÅ: Motivationen kom da læreren lagde dirigentstokken

De fem motivationsfaktorer

Lektor på Københavns Professionshøjskole Rikke Lawsen fortalte om de fem motivationsfaktorer:

  • Relationsmotivation
  • Præstationsmotivation
  • Mestringsmotivation
  • Involveringsmotivation
  • Vidensmotivation
Kort om ”Styrket elevmotivation i udskolingen”

Formålet med projektet er at styrke elevernes motivation, trivsel og udbytte af undervisningen. Det skal ske gennem et udviklingsprojekt, der undersøger og afprøver, hvordan man kan tilrettelægge en skoledag, et undervisningsforløb eller en undervisningslektion med mere varierede undervisningsformer og med afsæt i viden om, hvad der skaber motivation hos eleverne i udskolingen.

Udviklingsprojektet løber frem til foråret 2023 og gennemføres som et partssamarbejde mellem DLF og KL i regi af Fremfærd Børn. Projektet faciliteres og gennemføres i samarbejde med
konsulenter fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Læs mere om projektet