Lærer: Vi skal rykke alle elever
Lærer og læringsvejleder Lonni Carlsen mener, at tydelige rammer for undervisningen gør, at alle elever kan rykke sig.
Lonni Carlsen er dansklærer på Gilbroskolen i Ishøj.
Sammen med en kollega har hun deltaget i Fremfærd Børn projektet 'Motivation i udskolingen', som skal fremme de store elevers motivation.
Hvad er dit bedste råd til en kollega, som gerne vil øge motivationen i udskolingen?
- Læs Mette Pless’ bog ’Unges motivation i udskolingen’, og sæt dig ind i de fem forskellige motivationsorienteringer, som driver eleverne i udskolingen. Udover præstationsmotiveringen bliver eleverne nemlig også motiveret af viden, mestring, relationer og involvering, siger Lonni Carlsen.
- Vores elever er meget fokuseret på præstationer og på at få gode karakterer – ligesom alle andre elever. Det er vigtigt, at vi arbejder med nogle andre former for motivation i vores undervisning. Noget af det, som motiverer eleverne, er, at vi er meget tydelige om det, vi arbejder med. Der skal være en klar, rød tråd i vores undervisning.
- Vi skal have fokus på alle elever og ikke bare den gruppe, som klarer sig godt eller dem, som ligger i bunden. Vi skal fremme alles udvikling. Vi synes især, at det er vigtigt at understøtte mestringskompetencen hos den enkelte elev. Når vi laver en tydelig ramme for undervisningen, så føler alle elever, at de kan rykke sig inden for den ramme, forklarer hun.
Hvilken udfordring er du stødt på?
- Måske er det fordi, at vi to lærere har taget projektet på os og har kørt med det? Men hvis et projekt som dette skal lykkes på den lange bane, er det meget vigtigt, at ledelsen er løbende engageret, overvejer Lonni Carlsen.
- Hvis projektet skal bredes ud på hele udskolingen, så skal ledelsen gøre det tydeligt for vores kolleger, at det er et projekt, hvor vi taler god undervisning og udvikler den sammen som fagteam. Det handler ikke om, at to af deres kolleger skal med ind i deres undervisning og kigge dem over skuldrene, forklarer hun.