Hvorfor lykkes ledere og forvaltninger med inkluderende fællesskaber?
Professor Charlotte Ringsmose fortæller om, hvilken rolle ledelsen og forvaltningen spiller i de virkningsfulde dagtilbud.
’Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud’ er et forskningsprojekt gennemført af professor Charlotte Ringsmose, Institut for Læring og Filosofi, AAU og lektor ph.d. i pædagogisk psykologi Lone Svinth, DPU.
Projektet undersøger, hvad der skaber virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud, og hvad der kendetegner de dagtilbud, der lykkes med det.
I alt 20 dagtilbud samt pædagogiske konsulenter og forvaltningschefer fordelt over hele landet har medvirket i projektet. Målet er, at udbrede viden og erfaringer, som kan understøtte arbejdet med at skabe gode deltagelses- og udviklingsmuligheder for børn i udsatte positioner i alle landets dagtilbud.
Bag projektet står BUPL, FOA og KL under Fremfærd Børn.
LÆS OGSÅ: Pædagogik, der virker: Børnehus gør en forskel for børn i udsatte positioner
- Rapport om virkningsfuld pædagogik: 10 fokuspunkter, der kan ændre praksis
- Spørgsmål til forskerne: Hvad er det, vi gør i danske dagtilbud, der virker?
- Pædagogik, der virker: Børnehus gør en forskel for børn i udsatte positioner
- Se video: Forsker fortæller om virkningsfuld pædagogisk praksis
- Bliv inspireret: 5 råd til at skabe inkluderende fællesskaber for udsatte børn
- Hvorfor lykkes ledere og forvaltninger med inkluderende fællesskaber?
- Her er dagplejerens arbejdsmetoder til at hjælpe børn i udsatte positioner godt på vej
- Pædagogisk personale fik masser af ideer med sig hjem fra konference om den virkningsfulde pædagogiske praksis
- Video: Hør dagplejer fortælle om god pædagogisk praksis i øjenhøjde