Gentofte Kommune har lagt inklusionsindsatsen om i dagtilbuddene, så det faglige fokus nu er på børnegruppen.
Inklusion
Katrinebjergskolen i Aarhus har som den første europæiske skole taget Nest-programmet til sig. Et program, der skal inkludere børn med autisme i almindelige klasser.
Ved hjælp af det særlige Nest-program inkluderer man i to klasser fire børn med autisme i hver klasse på en skole i Aarhus.
Forsker og ph.d. Lone Svinth fortæller om, hvad der kendetegner dagtilbud, som lykkes med at skabe virkningsfuld pædagogisk praksis.
Professor Charlotte Ringsmose fortæller om, hvilken rolle ledelsen og forvaltningen spiller i de virkningsfulde dagtilbud.
Deltagere på konference om virkningsfuldt pædagogisk arbejde fik ny viden og lod sig inspirere af konklusionerne.
Anbragte børn klarer sig dårligere i skolen og lykkes i mindre grad med at tage en ungdomsuddannelse. Derfor har Gladsaxe Kommune tilknyttet en læringskonsulent til en gruppe plejefamilier.
Svendborg Kommune og UC Lillebælt (UCL) ser på, hvordan man kan skabe ikke-betalte relationer mellem beboere på botilbud og andre borgere.
På Skansebakken, der ligger i Brejning lidt udenfor Vejle, har man længe været i gang med at skabe ikke-betalte relationer mellem botilbuddets multihandicappede borgere og andre borgere.
Et projekt på Maglegårdsskolen i Gentofte Kommune inddrager ergo- og fysioterapeuter fra Børneterapien i at øge medarbejdernes viden om børns sansemotoriske udvikling.