En præcis forståelse af deltagelse som begreb kan hjælpe det pædagogiske personale med at skabe fællesskaber for alle børn, siger forsker.
Inklusion
Hvordan skaber man en inkluderende skole med et stærkt fællesskab? Det giver to forskere deres bud på i bogen 'Fællesskabende skolepraksis'.
Få her en række tip til, hvordan du som pædagogisk medarbejder kan arbejde med at skabe gode deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner.
Kan der peges på en række fællestræk blandt forvaltninger, ledere og pædagogisk personale i de dagtilbud, der arbejder målrettet med at bryde mønstre for børn i udsatte positioner og som lykkes? Få her 10 konklusioner fra forskningsrapport.
Deltagere på konference om virkningsfuldt pædagogisk arbejde fik ny viden og lod sig inspirere af konklusionerne.
Professor Charlotte Ringsmose fortæller om, hvilken rolle ledelsen og forvaltningen spiller i de virkningsfulde dagtilbud.
Forsker og ph.d. Lone Svinth fortæller om, hvad der kendetegner dagtilbud, som lykkes med at skabe virkningsfuld pædagogisk praksis.
Plejecenteret Tirsdalen i Randers har lang erfaring med både store jobrotationsprojekter og såkaldt enkeltpladsrotation, som både leder og tillidsrepræsentant finder særlig nyttig.
Trods sårbare beboere og problemer med at skaffe vikarer er det frugtbart for arbejdspladsen at deltage i et rotationsforløb, fastslår leder af bo- og aktivitetscenter i Norddjurs Kommune.
Norddjurs Kommune er en lille kommune med stor volumen i uddannelse med brug af jobrotation. Opskriften er en sikker ledelse af rotationsprojekterne og et tæt parløb mellem kommune, jobcenter og de faglige organisationer.