På Munkevængets Skole i Kolding har man med stor succes gennemført et projekt om genrepædagogik. Det har givet skolens mange tosprogede elever nye måder at være med i undervisningen på, samtidig med at lærerne oplever større arbejdsglæde.
Inklusion
Nyt materiale er lige lanceret til medarbejdere og ledere på bibliotekerne. Gå på opdagelse i projektes artikler og redskaber, der kan give inspiration til at udvikle kompetencer og strategiske indsatser på folkebiblioteket.
Anbragte børn klarer sig dårligere i skolen og lykkes i mindre grad med at tage en ungdomsuddannelse. Derfor har man i Gladsaxe Kommune tilknyttet en læringskonsulent til en gruppe plejefamilier. Det har været så stor en succes, at ordningen er gjort permanent.
Ved hjælp af det særlige Nest-program på Skole i Aarhus inkluderer man i to klasser fire børn med autisme i hver klasse, hvor resten af børnene ikke har autisme. Inklusionen fungerer blandt andet i kraft af, at der er et tæt samarbejde mellem lærere, pædagoger, medarbejdere fra PPR og forældre.
Det kan være svært at gå fra uddannelse til sit første job. Og efter folkeskolereformen har Aarhus Lærerforening oplevet flere nyuddannede, som har det svært i deres første job. Derfor har de udviklet et forløb til nyuddannede.
Kan der peges på en række fællestræk blandt forvaltninger, ledere og pædagogisk personale i de dagtilbud, der arbejder målrettet med at bryde mønstre for børn i udsatte positioner og som lykkes? Få her 10 konklusioner fra forskningsrapport.
Deltagere på konference om virkningsfuldt pædagogisk arbejde fik ny viden og lod sig inspirere af konklusionerne. Flere deltagere blev så begejstrede, at de vil prøve nogle af pointerne af hjemme i deres egne institutioner i håb om at ændre kultur og praksis.
Professor Charlotte Ringsmose fortæller om, hvilken rolle ledelsen og forvaltningen spiller i de virkningsfulde dagtilbud.
Hør interview med forsker og ph.d. Lone Svinth, der fortæller om, hvad der kendetegner dagtilbud, som lykkes med at skabe virkningsfuld pædagogisk praksis.
Få her en række tip til, hvordan du som pædagogisk medarbejder kan arbejde med at skabe gode deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner.