Fra principper til konkret praksis - nyt værktøj hjælper jer med at sætte retning for arbejdet med demensramte borgere.
Demens
IDÉ NR. 2: Demente beboere på Daghjemmet Solsikken nyder godt af campingferie 30 meter fra hoveddøren.
Haderslev Kommune har indført en mødemodel, der styrker koordineringen af den tværfaglige indsats på ældreområdet. Nu sendes 1200 medarbejdere på kursus for at lære at være gode mødedeltagere og mødeledere.
Personalet på ældrecenter skal vide, hvad der gør beboerne glade og tage ansvar for at få meningsfuld beskæftigelse til at ske. Det er målet for nyt projekt i Lejre Kommune.
I Lyngby-Taarbæk er målet at finde metoder til at fastholde viden i organisationen og få medarbejderne på alle niveauer til at tage ansvar for, at nye ideer til omsorg for beboerne bliver implementeret og forankret.
På mange arbejdspladser er man udfordret på tid. ”Vi når det ikke”, lyder det. Men hvordan skaber man en følelse af at have god tid? Og hvad sker der, hvis man sætter fokus på borgeren i stedet for på tiden? Det arbejder syv plejecentre med.
På plejecenter i Lejre Kommune har medarbejderne fået et fælles sprog. De taler om månerejser, rodnet og blomstring. Det kræver mod og indsigt at besøge demente beboeres livsverden, lyder det.
Refleksionsskemaer til medarbejderne, skriftlige invitationer til beboerne og øget fokus på socialt samvær under måltiderne er blandt de metoder, plejecenter i Gentofte har brugt for at skabe flere meningsfulde fællesskaber.
Plejecenter i Kerteminde vil gennem arbejdet med livshistorier, frivillige og triagemøder sætte fokus på hverdagens stjernestunder. ”Personalet skal føle, at de slår til,” lyder det.
På Sandby Ældrecenter på Lolland er besøg på bodega og i børnehave lige så vigtigt som ro, renlighed og regelmæssighed. "Vi er altid sikker på opbakning fra vores leder", lyder det fra medarbejder.