Feedbackkultur på dagsordenen: Her er kritik en gave
Det lyder nemt, men konstruktiv feedback kan være en svær ting at praktisere i hverdagen.
Feedback bliver efterspurgt af stadig flere medarbejdere. Det gælder både feedback kollegaer imellem og mellem medarbejder og leder.
Det oplever man i Ishøj Kommune, hvor man i samarbejde med hoved-MED har valgt at sætte fokus på feedback som en måde at løfte kvaliteten i opgaveløsningen og skabe bedre relationer og kommunikation i hele organisationen.
Feedback skaber mening og færre konflikter
En trivsels- og ledelsesevaluering fra foråret 2018 viste, at feedback er noget, medarbejderne gerne vil have mere af. Det handler om at få tilbagemeldinger på sine arbejdsopgaver for bedre at kunne finde mål, retning og mening med arbejdet, siger Linda Jensen, der er chefkonsulent i Ishøj Kommune.
- Feedback bidrager til at skabe mening om ens samlede funktion og rolle i en afdeling eller i en kommune og se det hele i en større sammenhæng. Det er også en slags konflikthåndtering i forklædning, fordi vi undgår en række konflikter ved at lære at give feedback på adfærd og ikke på personen, siger Linda Jensen.
Godt 100 ledere og tillidsrepræsentanter fra samtlige kommunale arbejdspladser både folkeskoler, daginstitutioner, hjemmepleje, biblioteker, borgerservice, plejecentre mv. har i foråret været igennem en halvdags workshop.
Her er de blevet præsenteret for værktøjer og metoder, de kan bruge lokalt på deres egen arbejdsplads. Målet er at skabe en feedbackkultur, hvor det at give og modtage feedback opleves som en støtte og en hjælp.
- Vi har på workshoppen snakket roller og relationer med henblik på, hvordan vi løser kerneopgaven i fællesskab, så vi spiller hinanden gode. Vi har også delt erfaringer, tips og tricks, bl.a. har man i en afdeling på rådhuset brugt feedbacknisser, hvor man skulle lægge sedler til kollegaer om, hvad de var gode til, siger chefkonsulent Linda Jensen.
Læs også: Skyd ikke budbringeren - nu tør vi også sige det farlige til hinanden
Konkrete spilleregler for feedback
Hvis man vil arbejde med feedback og feedbackkultur, er det godt at snakke om, hvad hensigten med feedback i organisationen er. Derefter kan man opstille konkrete spilleregler for, hvordan og hvornår man giver feedback.
Det handler om at give feedback, som er værdifuld, brugbar og relevant for modtageren og leverer den på en respektfuld måde, så man undgår, at modtageren går i forsvar.
Det handler også om at forstå, at feedback ikke er at dømme eller bedømme, om vi kan lide noget eller ej, men at dele vores synspunkter, viden og erfaringer med hinanden til at skabe bedre resultater og nå vores mål.
- Alle tror, at de ved, hvad feedback er, men når man arbejder med feedback, viser det sig ofte, at man alligevel ikke rigtig ved det. Derfor er det vigtigt at lave fælles spilleregler, siger strategisk rådgiver, coach og forfatter Maj Bjerre, der har stået for undervisningen af Ishøj Kommunes ledere og tillidsrepræsentanter.
Faggrupper skal lære at se hinandens bidrag
Hun oplever, at feedback er kommet på agendaen - ikke bare i Ishøj, men rigtigt mange steder i den offentlige sektor. Det skyldes bl.a., at mange faggrupper har svært ved at se hinandens værdi og bidrag til kerneopgaven.
Her kan man lave øvelser, hvor man arbejder med forskellighed og med kerneopgaven.
- Det er ofte vores forskelligheder, der skaber konflikter, fordi vi ikke forstår hinanden. Her gælder det om at lære at se tingene fra den andens synsvinkel og vide, at forskellighed kan være en styrke, siger Maj Bjerre.
Feedback er skrevet ind i ledelsesgrundlaget
I Ishøj Kommune er feedback en integreret del af “Grundlag for Lederskab & Følgeskab”, der gælder for både ledere og medarbejdere. Her står det sort på hvidt, at ”alle skal bidrage til en god feedbackkultur.”
Derfor har man også valgt, at samtlige enheder i kommunen skal arbejde med feedback, og oplægget har været, at arbejdspladserne selv er med til at definere de tiltag og løsninger, som kan forbedre feedbacken i deres respektive afdelinger.
I KULTURIUM, der består af Ishøj Bibliotek, Ishøj Musikteater og Ishøj Biograf, har man bl.a. arbejdet med feedback på et todages medarbejderseminar.
Det var guld værd, fortæller Bente Nachdam, der er biblioteksassistent og tillidsrepræsentant for de ansatte HK'ere på KULTURIUM.
- Der er mange kolleger, man ikke ser til dagligt, så det at vi får mulighed for at lære hinanden bedre at kende også privat og får en fælles viden, gør det nemmere for os at gebærde os i dagligdagen og give hinanden feedback, fordi vi har snakket om, at det er vigtigt, siger hun.
Modtageren skal være parat til feedback
Linda Jensen har især hæftet sig ved to ting efter workshoppen. Det ene er, hvor stort et ansvar modtageren har for at spørge sig selv: Er jeg egentlig parat til at få feedback? Og hvad vil jeg gerne have feedback på?
Det andet er, hvor forskellige vi er som kolleger og som mennesker.
- Vi ser alle verden gennem vores egne briller. Først når vi forstår det, kan vi nærme os hinanden, siger Linda Jensen.