Undgå praksischok: Kursus i at gå fra studie til lærerjob
Det kan være svært at gå fra uddannelse til sit første job. Og flere nyuddannede har det svært i deres første job, viser erfaringer.
Overgangen fra studiet til livet i klasselokalet med konflikthåndtering, årsplaner og forældresamarbejde er en stor omvæltning for mange nyuddannede lærere.
Og for en del af de nyuddannede er overgangen så stor, at de ønsker at forlade folkeskolen allerede efter få måneder.
Det oplever Aarhus Lærerforening, som har fået et stigende antal henvendelser fra unge lærere, som føler sig ensomme i jobbet og oplever manglende tid til sparring.
Alt sammen vilkår, der resulterer i et praksischok, hvor de nyansatte tvivler på sig selv - og tvivler på, om de overhovedet kan lykkes med det, de har uddannet sig til.
- Mange af de nyuddannede lærere fortæller, at lærerdrømmen brast i mødet med virkeligheden, siger Malene Vestergård, konsulent i Aarhus Lærerforening til BFA (BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø).
Kursus skal skabe et godt fundament
Derfor har Aarhus Lærerforening udviklet et særligt kursusforløb til nyuddannede, som hjælper og støtter de unge lærer i det første skoleår, fortæller Malene Vestergård.
Kurset hedder "Fundament til dit lærerliv", og formålet er at undgå, at unge lærere mister modet og dropper jobbet i de første år.
Kurset er udviklet sammen med VIA University Collage og sætter fokus på blandt andet den første årsplan, konflikthåndtering, mægling, inklusion og det gode arbejdsliv. I kurset indgår også individuel supervision og sparring.
Første gang kurset kørte var i skoleåret 2018/2019, men det kører igen i dette skoleår med midler fra Aarhus Kommune.
Læs også: Introprogram fastholder nyansatte: Thea følte sig hurtig nyttig