Vejviser til kvalitet og trivsel - værktøjer

Vejviser til kvalitet og trivsel - værktøjer

'Vejviser til Kvalitet og Trivsel' rummer forskellige værktøjer til at guide ledere og medarbejdere gennem processen.

Af Personaleweb 27/06/2011
BUPL,
KL,
OAO

Få hurtigt overblik over de seks værktøjer:

  • Plakaten giver et visuelt overblik over processen: Plakaten er omdrejningspunktet for procesværktøjet. Den giver et visuelt overblik over de tre møder, I skal igennem. På plakaten samler I resultater af øvelser, får overblik over de forandringer I ønsker, noterer beslutninger og formulerer aftaler.
     
  • 'Guide til projektgruppen' giver jer baggrundsviden: En projektgruppe er tovholder i jeres forløb med 'Vejviser til Kvalitet og Trivsel'. Projektgruppen skal bestå af både ledelses- og medarbejderrepræsentanter. I guiden finder projektgruppen vejledning til at løse sine opgaver.
     
  • 'Drejebog til procesleder' giver handlingsanvisninger til at styre processen: Drejebogen hjælper medarbejdere med at komme gennem forløbet. I drejebogen får proceslederen instrukser i at styre sine kolleger gennem møderne, og den indeholder detaljerede tidsplaner for de enkelte møder og gennemgange af, hvad der skal siges og gøres på de forskellige trin i møderne.
     
  • 'Information til arbejdspladsen' er en kortfattet introduktion til alle medarbejdere om, hvad 'Vejviser til Kvalitet og Trivsel' er. Den forklarer forløbet, og personalets rolle som dem, der skal komme med idéer til nye og bedre måder at løse opgaverne på.
     
  • 'Aktivitetskortet' er en grafisk oversigt over trinnene i de forskellige typer af møder: Den visuelle fremstilling af processen i afklarings- og beslutningsmødet giver overblik over, hvad der skal ske under møderne. Den ene side af kortet viser de fem trin i afklaringsmødet, og den anden side af kortet viser de seks trin i beslutningsmødet.
     
  • 'Blok til beslutningsmødet' er til at notere beslutninger på beslutningsmødet. Blokken har fire forskellige ark til at: Uddybe det valgte indsatsområde, finde idéer til løsninger, overveje effekter og muligheder ved løsninger, og at lave en handleplan og skrive ned, hvem der gør hvad.
Om projektet

Projektet 'Vejviser til Kvalitet og Trivsel' er udviklet af KL og KTO. Sammen med medarbejderne kan lederne bruge procesværktøjet til at håndtere dagligdagens problemstillinger på en konstruktiv og ikke alt for ressourcekrævende måde. Projektet er testet af en række arbejdspladser.

Oplev processen på film

Fire små film guider dig gennem 'Vejviser til Kvalitet og Trivsel'.