Stort træk på trivselstjeneste

Guldborgsunds Personaletjeneste var egentligt tænkt som et tilbud til den enkelte medarbejder, men gennem sammenlægningsprocessen har der vist sig også at være behov for hjælp til hele afdelinger.

Af Personaleweb 30/01/2008
Danske Regioner,
KL,
KTO

Personaletjenesten er et ord, der jævnligt bliver nævnt blandt ledere og medarbejdere i Guldborgsund Kommune. Tjenesten har nemlig vist sig at være uundværlig i den turbulente tid, som følger i kølvandet på så stor en omvæltning, som kommunesammenlægningen har været.

Personaletjenesten er alle kommunens medarbejderes mulighed for at modtage åben rådgivning omkring ens arbejdsliv og ikke mindst ens trivsel på den "nye" arbejdsplads. Personaletjenesten kom i stand som et direkte udspring af Stafetprojektet, og den har vist sig at være til stor gavne for mange ansatte i den nye storkommune.

Den oprindelige idé med tjenesten var, at den, der følte sig ramt af kommunesammenlægningen, kunne henvende sig til Personaletjenesten med et presserende problem, som udelukkende var opstået på grund af sammenlægningen. Den ansatte eller lederen kunne frit vælge mellem en af de tre rådgivere, som var og forsat er tilknyttet tjenesten.

LÆS OGSÅ: Stressforsker: Sæt 'godt nok' på dagsordenen

Alle samtaler er fortrolige og tager udspring i AI, som står for Appreciative Inquiry - hvilket er en rummelig/anerkendende holdning - altså en samtale i et fortroligt, anonymt og ikke-dømmende forum. Efter den første samtale vurderer rådgiveren sammen med den ansatte, om der er grund til at gå videre til en ekstern coach, psykolog eller kompetencetester.

Tjeneste giver tryghed

I løbet af året har det vist sig, at der var behov for at udvide det individuelle tilbud til at omfatte hele afdelinger, som af den ene eller anden grund havde svært ved at finde sig tilpas efter sammenlægningen.

Personaletjenesten har nu fungeret i et år, og gennem 2007 har tjenesten fået omkring 100 henvendelser, hvoraf størstedelen af medarbejderne er gået videre til en ekstern "behandler". Sideløbende med Personaletjenesten kan medarbejderne også få blandt andet psykologihjælp fra Falck Healthcare, der også er blevet flittigt benyttet i det forløbende år.

- Der er ingen tvivl om, at det har givet medarbejderne en form for tryghed at vide, at de kan hente hjælp hos Personaletjenesten, siger Bjørn Seiding, en af de tre medarbejdere i Personaletjenesten i Guldborgsund Kommune.

Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327