Leder og medarbejder skal kunne tale sammen om de problemer, som medarbejderen møder. Foto: Colourbox

Stressforsker: Sæt 'godt nok' på dagsordenen

Tillid har en positiv effekt på arbejdsglæden, men når kontrollen bliver fjernet, kan det være svært at vide, hvornår arbejdet er gjort godt nok.

Af Christina Lagoni 05/05/2015

Et tillidsfuldt forhold mellem medarbejder og leder har gavnlig effekt på arbejdsglæden. Faktisk mener seniorforsker i stress Bo Netterstrøm, at arbejdsglæde er det direkte modsatte stress. Men når bureaukratiske foranstaltninger bliver fjernet, og rammerne bliver friere, kan medarbejderen blive i tvivl om, hvornår arbejdet er gjort godt nok. Det kan især være i job med høje følelsesmæssige krav, at medarbejderen kan være i tvivl.

- Hvis man har et problem med at omstille sig til at være mere selvstændig for eksempel, så skal man snakke med sin leder og prøve at aftale, hvornår jobbet er gjort godt nok. Netop i det offentlige, hvor det tit er arbejde med høje følelsesmæssige krav, det kunne være hjemmehjælpere, sosu’er eller lignende, skal medarbejderne have at vide, hvornår deres arbejde er godt nok, siger Bo Netterstrøm og uddyber:

- Det kan godt være, at man ikke selv synes, at noget er godt nok, men så skal man gøre op med sig selv, om man vil være et system, hvor der er sat et mål for, hvad der er godt nok, også selvom man ikke selv synes det.

LÆS OGSÅ: TEMA: Forebyg og håndter stress

Tillid mellem leder og medarbejder

Mange har garanteret hørt en leder sige: ”Min dør står altid åben”, men hvad betyder det egentlig? Det lægger i hvert fald op til, at medarbejderen kan komme til lederen, hvis der opstår problemer. Og netop det at kunne vende vanskelige arbejdsopgaver med sin leder er med til at gøre relationen tillidsfuld.

- Man har et problem, hvis man ikke kan gå ind til sin leder fuldstændig frygtløs og fortælle, hvis man har et problem, for så er der ikke tillid. Det er den tillid, lederen skal skabe – og det er der, krumtappen i det tillidsforhold er. Så føler man sig tryg ved lederen, når det kommer til stykket. Det er lederens opgave at signalere meget kraftigt, at medarbejderne trygt kan komme indenfor og diskutere problemer.

På samme måde som lederen har et ansvar for at holde døren åben for sine ansatte, har medarbejderen også selv et ansvar for at bidrage til den tillidsfulde relation.

- Det er en personlig konflikt, hvis du som hjemmehjælper ikke synes, at du har tid nok ude ved Fru Jensen, men din leder siger, at det er godt nok, så må man acceptere det som et vilkår for at arbejde. Jeg synes, at der er tale om nogle vilkår, som man bliver nødt til at acceptere. Ellers bliver man stresset af, at vilkårene er anderledes, end de rent faktisk er, og det er en konflikt, siger Bo Netterstrøm.

LÆS OGSÅ: TEMA: Opdag stress

Når det alligevel ikke er godt nok

Som medarbejder er det altså vigtigt, at man forsøger at imødekomme det frie arbejdsrum, og ifølge Bo Netterstrøm vil langt de fleste trives godt, når de på egen hånd skal agere ud fra deres erfaring, og hvad de ved. Naturligvis i samspil med, at der er mulighed for sparring med både ledelse og kollegaer.

Selvom medarbejderen langt hen ad vejen må acceptere rammerne for, hvornår arbejdet er godt nok, så anerkender Bo Netterstrøm også, at der kan være situationer, hvor rammerne er uhensigtsmæssige. 

- Her er det også vigtigt, at man som medarbejder kan dokumentere, at noget ikke bliver gjort godt nok. Det er ikke helt nok at sige, at man føler sig utryg ved noget. I stedet skal man kunne fortælle, at man rent faktisk ikke nåede at tage hånd om nogle opgaver på grund af tidspres eller andet. Og det er også et stort krav at stille til medarbejderen, siger han og afslutter med:

- Det er i bund og grund medarbejderen, der skal sige god for, at det her, det kan jeg godt klare.

 

Om Bo Netterstrøm

Bo Netterstrøm

Bo Netterstrøm (f. 1947) er seniorforsker ved Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling på Bispebjerg Hospital. Speciallæge i arbejds- og samfundsmedicin og har tidligere udgivet fire bøger om stress og er medstifter af Stresscentret Kalmia i Gentofte. 

Forslag til løsninger på følelsesmæssig belastning

Medarbejderen skal have mulighed for at tale om sine følelser med andre på arbejdspladsen. Problemerne skal ikke tages med hjem. 

Der skal være vekslende grader af belastning. Det skal ikke være altid være den samme medarbejder, der tager sig af de sygeste patienter eller mest besværlige borgere. 

Ledelsen og kollegaerne skal have øje for tegn på udbrændthed hos hinanden. 

Kilde: Stress og arbejde, Bo Netterstrøm, 2014