Sådan har plejehjem fået mere tid til nærvær
På plejehjemmet Akaciegården på Frederiksberg er LEAN-filosofien en del af stedets livsstil. Læs om fem tiltag, der strukturerer de praktiske gøremål, så der frigives mere tid til pleje af borgerne.
Hvem ønsker ikke at nå mere på den samme tid og styrke fagligheden? Nej, vel.
På plejehjemmet Akaciegården i Frederiksberg Kommune er man gået "all in" på at optimere arbejdsgangene og har gjort LEAN til en livsstil. De seneste seks år har plejehjemmet gennemført ét langt LEAN-forløb. Alt fra plejerutiner, indretning og indkøb af artikler, lagerstyring og design af plejevogne er kommet under luppen.
Det er sket for at få mere tid til det vigtigste - pleje og omsorg af beboerne og undgå afbrydelser i hverdagen. Læs her om fem konkrete tiltag, der giver personalet mere tid til pleje af borgerne, og som øger trivslen for både beboere og medarbejdere.
Akaciegården har fået hjælp af konsulentfirmaet Cultivator Plustid, der også står bag konceptet.
1. Vogne til plejeartikler
LEAN-plejevognene betyder, at jeg har alt med mig hele tiden.
Citat: Social- og sundhedshjælper Saida Aghaddar
Én af de mere simple løsninger er LEAN-plejevogne, der er nemme at implementere. Vognene giver færre afbrydelser i dagligdagen og sikrer, at plejepersonalet altid har de rette remedier til rådighed inden for en armslængde.
Vognene er fyldt med tandpasta, bleer, håndklæder, cremer, kateterposer, handsker og hvad man ellers har brug for i løbet af en dag på afdelingen. Ved at have det hele på vognen, undgår man f.eks. at skulle afbryde en morgenpleje og gå ned på lageret for at finde det, man mangler.
- Det sparer tid og giver langt mere nærvær. Det er jeg rigtig glad for, siger social- og sundhedshjælper Saida Aghaddar, der har arbejdet på Akaciegården i otte år.
2. God varerstyring
Personalet henter vognene i kælderen om morgenen og stiller dem "påfyldte" samme sted, inden de går hjem, så de er klar til næste vagthold. Det er let af fylde vognen, da alle varer står afmærkede på særskilte hylder som i et supermarked.
Akaciegården er blevet førende på sit felt og får jævnligt besøg fra interessenter fra ind- og udland, der vil se LEAN i praksis.
Citat: LEAN-konsulent Tom Sander Holsaae Klan
"Supermarkedet" bliver fyldt med varer to gange om ugen, og et smart kortsystem sikrer, at der altid er tilstrækkelig med varer. Kortsystemet fortæller hvad, hvornår og hvor meget der skal genbestilles – let og enkelt. Tidligere var der lagre overalt, inde på hver afdeling, i kælderen og på boligerne. Nu er det nok med et depot i kælderen på 35 m2.
3. Transporterbare vaskefade
Ud over en vogn til plejeartikler, består LEAN-plejevognen af en såkaldt "beboerplejevogn", der kan kobles til artikelvognen ved hjælp af en lille metalbøjle. På beboerplejevognen, som fungerer som et lille rullende vaskebord for plejepersonalet med håndsprit, sæber, cremer og andre plejeartikler, er der også plads til affald, beskidt linnet og beboertøj, som lægges i hver sin pose – adskilt for vaskebordet.
Beboernes personlige vaskefade kobles fast på siden af vognen. Så er plejepersonalet klar til borgernes personlige pleje. Vaskefadene er det eneste, der fylder op i beboernes skabe. Alt andet findes på vognene.
Vaskefadene er designet, så der er et minimum af håndtering før og efter plejen. Fadet med rødt håndtag er til nedre vask, mens det med blåt håndtag er til øvre vask.
4. LEAN-skakter til vasketøj og skrald
Affald bliver sendt direkte i skakten efter hvert besøg. I det nybyggede plejehjem er der tre LEAN-skakter på hvert afsnit; en skakt til vasketøj, en til sengelinned og én til skrald.
Det gør, at tingene kommer de rigtige steder hen første gang. Der er ikke noget, der skal sorteres, og der er færre hænder, der skal have fat i det. Det sparer personalet tid, som de kan bruge på noget andet.
- Jeg kan lynhurtigt aflevere affald, og det betyder, at vi ikke længere er plaget af lugtgener, siger Tina Dogan, social- og sundhedshjælper.
5. Ugentlige tavlemøder
Arbejdet med LEAN forudsætter, at alle har en LEAN-tankegang og f.eks. husker at fylde plejevognen med artikler, så den er klar til, når ens kollega skal bruge den.
LEAN-gryden skal med andre ord holdes i kog, og det gøres systematisk med ugentlige tavlemøder. Her kan medarbejderne drøfte, hvordan det går i hverdagen, komme med ideer til ændringer og forslag til nye initiativer. Ideen skrives ned sammen med en vurdering af, hvad gevinsten kan være ved ideen.
Ideen bliver testet, og hvis den viser sig at fungere, så vedtages ændringen i hele huset. På det praktiske område fungerer alle afdelinger ens. Det betyder også, at det er nemt for afløsere at finde sig til rette på en ny afdeling.
FOTO: Josephine Sander Kierstein