Udviklingsplan – den fælles
I kan se den fælles udviklingsplan her og downloade modellen i et word-dokument til højre på siden, så I har mulighed for at udfylde og printe skemaet.
Kom godt i gang
I skal nu i gang med en fælles proces, som resulterer i, at I hver især for en udviklingsplan. Processen består af punkterne 1-9 nedenfor. Det er punkter 3, 5, 7 og 9, du skal overføre til kompetenceweb.dk
Bagerst i arket kan I finde inspiration til udviklingsmål og aktiviteter.
Det er en god idé, hvis der i lokalet er mulighed for løbende at skrive på tavle, flip-over eller lign.
1. Arbejdsopgaver og behovet for kompetenceudvikling
- Start med i fællesskab at drøfte hvilke arbejdsopgaver, I skal løse fremover.
- Derefter skal I brainstorme for at finde frem til områder, hvor I skal udvikle jer for at kunne udføre jeres arbejdsopgaver på en kompetent måde. Det kan både være i forhold til eksisterende og nye opgaver.
2. Faglige udviklingsmål
I skal sammen drøfte gruppens/teamets faglige udviklingsmål. Indtil nu har I gjort jer nogle overordnede tanker i forhold til jeres arbejdsopgaver og kompetenceudvikling. Her skal I fastlægge nogle mere konkrete mål for jeres udvikling.
3. Dine faglige udviklingsmål
Du skal - ud af de samlede udviklingsmål i jeres brainstorm - vurdere, hvilke faglige udviklingsmål, der passer på netop dig. Du skal tænke på, hvad du helt konkret vil være bedre til rent fagligt om ét år.
- Faglig udviklingsmål 1:
- Faglig udviklingsmål 2:
- Faglig udviklingsmål 3:
4. Faglige udviklingsmål - aktiviteter
- I skal sammen brainstorme om, hvad der skal til for at I kan nå de faglige udviklingsmål. Det handler ikke kun om jeres individuelle behov for faglig udvikling, men om hvilke udviklingsmål, der kan være i afdelingen.
5. Dine faglige udviklingsmål – aktiviteter
Du skal nu beskrive, hvordan du kan nå dine mål. Hvilke aktiviteter skal der til? Du skal både tænke i konkrete kurser eller uddannelser og i ”læring på jobbet ”. Du skal desuden tænke over, hvornår du vil gennemføre disse aktiviteter.
Faglig udviklingsmål 1:
- Hvordan vil du nå målet?
- Hvornår?
- Hvem gør hvad?
Faglig udviklingsmål 2:
- Hvordan vil du nå målet?
- Hvornår?
- Hvem gør hvad?
Faglig udviklingsmål 3:
- Hvordan vil du nå målet?
- Hvornår?
- Hvem gør hvad?
6. Personlige udviklingsmål
I skal sammen drøfte, hvilke personlige kompetencer I skal udvikle i forhold til de opgaver, I løser. I skal dels liste de personlige kompetencer, som jeres gruppe har, dels skal I liste de personlige kompetencer, som I skal udvikle.
7. Dine faglige udviklingsmål
Du skal - ud af de samlede udviklingsmål i jeres brainstorm - vurdere, hvilke faglige udviklingsmål, der passer på netop dig. Du skal tænke på, hvad du helt konkret vil være bedre til rent fagligt om ét år.
- Personlig udviklingsmål 1:
- Personlig udviklingsmål 2:
- Personlig udviklingsmål 3:
8. Personlig udviklingsmål - aktiviteter
I skal sammen brainstorme for at få overblik over, hvilke aktiviteter der skal til for at nå de forskellige udviklingsmål.
9. Dine personlige udviklingsmål – aktiviteter
Du skal nu beskrive, hvordan du kan nå dine mål. Hvilke aktiviteter skal der til? Du skal både tænke i konkrete kurser eller uddannelser og i ”læring på jobbet ”. Du skal desuden tænke over, hvornår du vil gennemføre disse aktiviteter.
Personlig udviklingsmål 1:
- Hvordan vil du nå målet?
- Hvornår?
- Hvem gør hvad?
Personlig udviklingsmål 2:
- Hvordan vil du nå målet?
- Hvornår?
- Hvem gør hvad?
Personlig udviklingsmål 3:
- Hvordan vil du nå målet?
- Hvornår?
- Hvem gør hvad?
Inspirationslister
Faglige kompetencer
- Kan give juridisk rådgivning
- Kan fortolke lovgivning
- Kan foretage økonomiske beregninger fx af pension
- Har kendskab til EU-lovgivning
- Kan fortolke brugerens/borgerens behov
- Er effektiv og hurtig til sagsbehandling
- Er god til konflikthåndtering
- Kan benytte og vedligeholde maskiner
- Har kendskab til affaldshåndtering
- Kan benytte avanceret måleudstyr
- Har indsigt i grundlæggende kemi
- Kan yde førstehjælp
- Stor viden om hygiejne
- Kan arbejde i selvstyrende teams
- Dygtig mødeleder
- Kendskab til økonomistyring
- Bruger korrekt løfteteknik
- Kan overskue tekniske, ressourcemæssige og økonomiske konsekvenser af projekter
- Kan udvikle og håndtere nye arbejdsmetoder
- Kan udtrykke sig klart og forståeligt i skrift og tale
- Har gode dansksprogkundskaber
- Har gode fremmedsprogskundskaber
- har god interviewteknik
- Dygtig til at undervise
- God til at give konstruktiv kritik
- Kan tolke store datamængder
- God til at opsøge ny viden
- Stor teknisk forståelse
- Har systemstyringskendskab
Faglige udviklingsmål
- Blive god til mødeledelse
- Blive bedre til at arbejde i projekter
- Diplomuddannelse i Socialformidling
- Blive bedre til at skrive
- Blive bedre til løfteteknikker
- Diplomuddannelsen i offentlig forvaltning
- Mere effektiv sagsbehandling
- Tale i store forsamlinger
- I stand til at forhandle på engelsk
- Kunne arbejde selvstændigt i AutoCad, GIS, Excell
- Blive bedre til dansk
- Kommunomuddannelsen for sundhedspersonale
- Bedre til sårbehandling
- I stand til at arbejde i selvstyrende teams
- Være mentor for ny medarbejder
- Blive web-redaktør
- Kan vedholde maskine X
- Byggeriets diplomuddannelse
- I stand til at fortolke lovgivning, datamængder eller andet
- Bedre til økonomistyring
Kompetenceudviklingsaktiviteter til faglige udviklingsmål
- Kursus i projektarbejdet
- Diplomuddannelse i Socialformidling
- Blive bedre til at skrive
- Følge kollega X og lær dennes løfteteknikker
- Diplomuddannelsen i offentlig forvaltning
- Tage engelskkursus (AMU, på handelsskolen, intensivt kursus)
- Få kollega X til at give en grundig introduktion i AutoCad, GIS, Excell eller Powerpoint (sidemandsoplæring)
- Følge danskkursus i/udenfor arbejdstiden
- Kommunomuddannelsen for sundhedspersonale
- Bedre til sårbehandling
- Variation i arbejdsopgaver
- Ansvarlig for underside på x-hjemmeside
- Leverandørkursus i vedligeholdelse af maskine X
- HD-fag i økonomistyring
- Tage AMU-uddannelse i AutoCad, GIS, Excell eller Powerpoint
- Vær projektmedarbejder i projekt X
- Mere ansvar i arbejdsopgave X
Personlige kompetencer
- Ambitiøs
- Effektiv
- Grundig
- Kvalitetsbevidst
- Resultatorienteret
- Systematisk
- Dynamisk
- Pålidelig
- Analytisk
- Energisk
- Humørfyldt
- Kreativ
- Samarbejdsvillig
- Nysgerrig
- Tillidsvækkende
- Fleksibel
- Serviceminded
- Ansvarsbevidst
- Engageret
- Initiativrig
- Målrettet
- Selvstændig
- Udadvendt
- Kontaktskabende
- Velformuleret
- Smilende
- Gå-på-mod
- Hurtig i opfattelsen Indfølingsevne
- God til at lytte
- Stabil
- God telefonstemme
- Humoristisk
- Høflig
- Struktureret
- Loyal
- Beslutsom
- Åben
- Præcis og nøjagtig
- Social bevidst
- Omstillingsparat
- Tålmodig
- Troværdig
- Tolerant
Personlige udviklingsmål
- Blive bedre til at give ros
- Blive bedre til at afslutte mine opgaver
- Blive mere analytisk
- Indgå i kreative processer
- Være mere fleksibel
- Blive mere serviceminded
- Håndtere egen stress
- Tage initiativ til et fagligt arrangement
- Blive i stand til at løse flere opgaver selvstændigt
- Blive bedre til mundtlig formidling
- Blive bedre til at arbejde mere struktureret
- Bedre til at planlægge mit arbejde
- Blive mere præcis med afleveringsopgaver
- Være mere tolerant over for nye kolleger
- Blive bedre til at lytte til mine kolleger
Kompetenceudviklingsaktiviteter til personlige udviklingsmål
- Kursus i mødeledelse
- Oplære en ny medarbejder
- Kursus i mundtlig formidling
- Kursus i NLP
- Være mentor for ny medarbejder
- Øve sig i at sige til og fra
- Byde ind på nye opgaver
- Være ansvarlig for at lede kontormøder
- Kursus i personlig udvikling
- Blive coachet
- Deltage i planlægningen af sociale arrangementer
- Kursus i teambuilding