Tag testen og se hvor innovative I er

Test jer selv - hvor gode er I til innovation?

Center for Offentlig Innovation (COI) har udviklet et værktøj, der viser, hvordan den enkelte arbejdsplads placerer sig i innovationslandskabet.

Af Irene Aya Schou 18/01/2016

Hvor god er jeres arbejdsplads til at finde nye og bedre måder at servicere borgerne på? Hvilken slags innovation gennemføres? Hvilken værdi skaber det? Og hvad gør andre lignende organisationer?

Svarene på disse spørgsmål er nu tilgængelige via få klik med musen. Og det er bare med at komme i gang, for innovation skaber værdi, siger Ole Bech Lykkebo, chefkonsulent i Center for Offentlig Innovation.

- Det kan skabe højere kvalitet i opgaveløsningen. Det kan skabe højere effektivitet og i nogle tilfælde også større borgerinddragelse og medarbejdertilfredshed, siger han.

Hurtig og anonym test

Fra den 18. januar 2016 kan enhver offentlig leder, medarbejder eller politiker online gå ind på innovationstesten.dk og i løbet af 10 minutter se, hvor den enkelte arbejdsplads placerer sig i innovationslandskabet.

Læs også: Sådan evaluerer man innovation: Fem vigtige bundlinjer

Testen giver et klart billede af, hvor ens egen virksomhed eller kommune placerer sig, og hvad man kan lære af andre.

- Formålet er et skabe et inspirationsgrundlag for den enkelte offentlige arbejdsplads, så innovationsinteresserede politikere, ledere og medarbejdere kan få et indblik i, hvordan det ser ud med innovationen på deres område, siger Ole Bech Lykkebo.

I testen svarer brugeren anonymt på udvalgte spørgsmål fra innovationsbarometeret, trykker ’send’ og får så vist en grafik med brugerens egne svar set i forhold til landsgennemsnittet for en valgfri del af den offentlige sektor.

Innovationsstrategier hitter

Man vælger frit mellem 15 forskellige delsektorer f.eks. kommunal ældrepleje, regional sundhed eller statslig administration.

- Man får en mulighed for at sammenligne sig med andre og se, hvordan andre løser de udfordringer, man selv bakser med. Der er mange måde at innovere på. Nogle steder ændrer man på organisationen eller laver nye kommunikationsinitiativer. Andre steder udvikler man nye og bedre serviceydelser.

- Værktøjet giver også et nuanceret indblik i, hvad der fremmer eller hæmmer innovationen f.eks. hvilken enorm betydning, politiske beslutninger har, siger Ole Bech Lykkebo.

Ifølge chefkonsulenten i COI er innovation i dag et brandvarmt emne. Halvdelen af landets kommuner har nu en innovationsstrategi og flere er på vej. 57 procent har etableret professionelle innovationsenheder. Sådan var det ikke for fem år siden.

- Kommunerne har nogle enorme udfordringer i disse år, både demografisk og økonomisk. Man er nødt til at gøre noget nyt og andet. Derfor arbejder man så professionelt med innovation, siger han.

Tværfagligt samarbejde

Tørre tal dokumenterer, at hele 86 pct. af de offentlige arbejdspladser var innovative i 2013 og 2014. I langt de fleste tilfælde spillede medarbejdere og ledere en betydelig rolle.

Læs også: Medarbejderene spiller hovedrolle når gode ideer føres ud i livet

Ole Bech Lykkebo påpeger dog en anden afgørende faktor for nytænkning: Samarbejde på tværs af fag- og kommunegrænser.

- Tit kommer de bedste innovationer, når man har flere perspektiver på sagen. Det kan være, at kolleger med forskellig baggrund går sammen eller man samarbejder med nogle uden for arbejdspladsen eller kommunen f.eks. borgere, foreninger eller private virksomheder siger han.

Innovationstesten.dk bygger på innovationsbarometeret, verdens første statistik om innovation i den offentlige sektor.

Barometeret er udviklet af Center for Offentlig Innovation i samarbejde med Danmarks Statistik og Center for Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet og bygger på besvarelser fra 1255 arbejdspladser.

Tag testen her: http://www.innovationstesten.dk/

Innovationstesten giver bl.a. svar på
  • Hvilken slags innovation gennemføres – service, produkt, organisering eller…?
  • Hvilken værdi skabes – effektivitet, kvalitet, bedre borgerinddragelse eller…?
  • Hvad sætter processen i gang – økonomisk pres, politikere, medarbejdere eller…?
  • Hvad fremmer eller hæmmer innovationerne – lovgivning, borgere, økonomi eller…?
  • Hvordan ser organisationskulturen ud?
  • COI tilbyder også offentlige arrangører af konferencer og seminarer, at deres deltagere kan tage en særlig konferencevariant af innovationstesten. Så indsamles svarene og bruges til dialog på dagen. Kontakt Ole Bech Lykkebo på obl@coi.dk
Kort om COI

COI bidrager som nationalt center til mere effektivitet og kvalitet i den offentlige sektor ved at understøtte innovation. En hovedopgave er at understøtte spredning af gode løsninger mellem arbejdspladser i kommuner, regioner og staten.

Det gør COI bl.a. ved at udvikle og formidle viden og effektive værktøjer, der kan anvendes på arbejdspladserne, af beslutningstagere og af forskere. De mest kendte værktøjer er Innovationsbarometret

Spredningsguiden, Evaluerings-grønspættebogen og Innovationspraktikken.

I COI skelner man mellem tre måder at skabe innovation på:

  1. Selv at finde på en ny innovation
  2. Stort set at kopiere en andens løsning
  3. Blive inspireret af en andens innovation men tilpasse den væsentligt til ens egen kontekst
Download grønspættebogen 'Sådan evaluerer I innovation'

Center for Offentlig Innovation har lanceret en guide til alle, der skal evaluere innovative tiltag. Bogen gør en evaluering lettere og mere overkommelig. Download grønspættebogen her.