Værd at vide om velfærdsteknologi på bosteder

Velfærdsteknologi giver nye og overraskende muligheder i det faglige arbejde på dag- og botilbud. Hør om erfaringer og perspektiver.

Af Irene Aya Schou 28/10/2022
Fremfærd

- Hvordan kan velfærdsteknologi sikre, at sårbare borgere på botilbud får deres stemmer hørt?

- Hvad skal pædagogstuderende og ergoterapeutstuderende vide om velfærdsteknologi for at sørge for, at teknologien bliver brugt rigtigt?

Forskere fra UCN Nordjylland har undersøgt, hvad der sker, når velfærdsteknologi bliver en del af medarbejdernes arbejdsliv og borgernes hverdagsliv på landets dag- og botilbud.

Få de vigtigste resultater fra undersøgelsen i denne 10 minutter lange film. Du kan også finde resultaterne i publikationen "Et fagligt perspektiv på velfærdsteknologi i dag- og botilbud".

Overraskende resultater

- Rapporten beskriver, hvordan medarbejderne har oplevet velfærdsteknologi i forhold til deres eget faglige arbejde sammen med borgerne. Rapporten beskriver også, hvordan medarbejderne har oplevet andre anvendelsesmuligheder med velfærdsteknologien end først antaget, siger Anna Marie Lassen, der er ph.d. og lektor på professionshøjskolen UCN.

Hun har udarbejdet publikationen sammen med forskerkollegaerne Nadia Berith Langagergaard og Sanne Heidemann-Lehmann på baggrund af et følgeforskningsprojekt i forbindelse med Fremfærd Særlige Behov-projektet 'Velfærdsteknologi i dag- og botilbud'.

De seks velfærdsteknologier

I filmen beskrives de seks forskellige velfærdsteknologier, som er blevet anvendt i projektet. De seks teknologier er:

  • Virtual reality teknologi (VR) 
  • Kondicykel med sensorer og videogalleri koblet til via TV og iPad 
  • Skærm og app til kommunikation og dagstruktur: Interaktiv borgerguide (IBG) 
  • Interaktivt gulv og bord (sansestimulerings-teknologi): OmiVísta Mobii 
  • Sansestimulerings-teknologi med lys og lyd: Mobil Snoezelvogn 
  • Undervisningsportal med VR: Konfront

Fremtidens velfærdsmedarbejder

Samtidig der er fokus på vigtigheden af, at fremtidens velfærdsmedarbejdere blandt andet pædagoger og ergoterapeuter får viden om velfærdsteknologiens muligheder.

- Pædagogstuderende skal have praktisk og teoretisk viden om velfærdsteknologier, så de kan tage kritisk stilling til, hvad det ér for et behov, teknologien skal understøtte, og hvordan den bedst muligt implementeres i praksis, siger Nadia Berith Langagergaard, der er lektor på pædagoguddannelsen på UCN.

Velfærdsteknologi styrker arbejdsmiljøet

Hun suppleres i filmen af Sanne Heidemann-Lehmann, lektor på ergoterapeutuddannelsen, UCN.

- Projektet har vist at velfærdsteknologi understøtter den faglighed, der er blandt kollegaerne. Det har bidraget til et fagligt løft og bedre arbejdsmiljø og givet aha-oplevelser, der gør, at medarbejderne ser på beboerne med andre øjne, siger hun i filmen. 

Forskning og praksis i samarbejde

Rektor på UCN, Kristina Kristoffersen, medvirker også i filmen. Hun er glad for samarbejdet med praksis, fordi det ruster de studerende til fremtiden. 

- I dette følgeforskningsprojekt er der fokus på, hvordan velfærdsteknologi bliver et fagligt værktøj for medarbejderne på det pædagogiske og sundhedsfaglige område. Vi er blevet klogere på nye måder at arbejde på. Den viden bringer vi ind i undervisningen, siger hun.

Download rapport om velfærdsteknologi
Læs om projektet Velfærdsteknologi i dag- og botilbud

Projektets formål er at inspirere og stimulere til praksisnær kvalitetsudvikling i det faglige arbejde på botilbud ved anvendelse af velfærdsteknologi. Sociale tilbud i syv kommuner deltager. 

Ønsker du at høre mere om projektet, så kontakt:

Specialkonsulent Mie Bjerre, KL på MIBJ@kl.dk 
Konsulent Mette Bay Nyholm, Ergoterapeutforeningen på mbn@etf.dk

Gå til projektside

Velfærdsteknologi på bosteder