Refleksionsspørgsmål til bedre samarbejde om børn i mistrivsel
En gruppe forskere har undersøgt det tværprofessionelle samarbejde om børn i mistrivsel. Her er eksempler på spørgsmål, der kan være frugtbare at stille sig selv og sine kolleger i arbejdet med at skabe en mere bevidst praksis.
Hvad kan du og dine kolleger gøre for at skabe virkningsfulde indsatser og udviklende hverdagspraksisser for børn og unge i mistrivsel?
Nedenfor finder I en række refleksionsspørgsmål, som I kan tage op på et personale- eller et temamøde, og som kan hjælpe jer med at sætte fokus på, hvordan I som skole, daginstitution, PPR eller på tværs af en kommune samarbejder om børn i mistrivsel.
Spørgsmålene bygger på pointer fra rapporten "På tværs - en undersøgelse af samarbejdet om børn i mistrivsel" (som kan downloades ude til højre).
Undersøgelsen er bestilt af Fremfærd Børn og udført af NUBU - Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge.
Refleksionsspørgsmål om mistrivsel:
- Hvad forstår vi ved trivsel og mistrivsel?
- Hvornår er et barn i henholdsvis trivsel og mistrivsel?
- Hvad betyder barnets egen opfattelse af at være i trivsel eller mistrivsel for vores forståelse af barnets situation?
- Knytter trivsel og mistrivsel sig primært til barnets egne relationelle kompetencer, fx manglende sociale kompetencer, eller er der fokus på, hvordan fællesskabet er og på de relationer, barnet tilbydes?
- Skal indsatsen primært rettes mod barnet og dets familie eller i højere grad mod de fællesskaber, barnet indgår i?
- Har vi blik for, hvordan barnets omgivelser påvirker barnets trivsel og udvikling, eller drager vi hurtigt den konklusion, at det er barnet, der skal ændre sig?
- Hvad betyder vores syn på, hvad mistrivsel er, for de indsatser, vi sættes i værk omkring børn i mistrivsel og deres familier?
Refleksionsspørgsmål om det tværprofessionelle samarbejde:
- Hvad er vigtigt for at lykkes med det tværprofessionelle samarbejde?
- Hvad skal samarbejdet kunne for at have effekt?
- Handler samarbejdet først og fremmest om at koordinere og nå frem til effektive processer, eller handler samarbejdet først og fremmest om fælles refleksioner og det at nå frem til en fælles forståelse af barnets situation?
- Ser vi samarbejdet som koordination eller kollaboration?
- Hvad betyder vores holdning til samarbejdet for kvaliteten af det tværprofessionelle samarbejde?
Refleksionsspørgsmål om relationer i samarbejdet:
- Hvordan er relationen til samarbejdspartnere fx myndighed og PPR?
- Oplever vi en god og tillidsfuld relation med klar kommunikation?
- Er vi optaget af at 'kende' personen og holde den gode relationen?
- Er det vigtigt ikke at være uenig, eller bruger vi faglig uenighed som drivkraft og inspiration i samarbejdet?
- Oplever vi hierarkier i samarbejdet?
- Er vi optaget af, om indsatsen har effekt, eller er det vigtigere, at samarbejdet opleves som godt og uden konflikter?
Refleksionsspørgsmål om at udvikle samarbejdspraksis
- Hvordan kan vi styrke det tværprofessionelle samarbejde helt ude i praksis?
- Hvordan hænger samarbejde og indsats sammen? Foregår samarbejdet primært på møder, hvor man aftaler, hvem der gør hvad, eller arbejder vi sammen med andre fagprofessionelle i praksis - helt derude, hvor barnet er?
- Kan samarbejdet organiseres anderledes, så vi kan samarbejde tæt på og sammen med familien?