5 medarbejdertyper: AI skaber nysgerrighed og bekymring
Administrative medarbejdere i kommunerne har mange forskellige holdninger til AI. Her er 5 medarbejdertyper og bud på deres kompetencebehov.
Hvad tænker du om at skulle bruge AI i dit arbejde?
Blandt de administrative medarbejdere i kommunerne fremkalder det spørgsmål vidt forskellige holdninger. Nogle medarbejdere er bekymrede for, om AI overtager deres job, mens andre omfavner teknologien og dens muligheder med stor nysgerrighed.
En ny analyse fra HK Kommunal og KL i regi af Fremfærd Borger viser, at viden om og forventninger til AI er meget forskellige blandt medarbejderne. Derfor kalder kompetenceudvikling i AI af administrative medarbejdere også på forskellige former for uddannelsesforløb og ledelse.
5 medarbejdertyper
Analysen af kompetencebehovet bygger på en survey og workshops med kommunale administrative medarbejdere. Og på den baggrund er der identificeret 5 medarbejdertyper, der hver har forskellige holdninger til kunstig intelligens på arbejdspladsen:
- De bekymrede
- De mulighedssøgende
- De pragmatiske
- De kritiske
- De afventende
Analysen beskriver og uddyber de 5 forskellige medarbejdertyper - deres mindset og behov i forhold til kompetenceudvikling - og peger på, at der er brug for differentierede uddannelsestiltag og forskellige former for ledelse for at imødekomme alle typer.
Dilemmaer og ledelsesgreb
Det er vigtigt for de nærmeste ledere at have medarbejdernes forskellige syn og behov angående AI for øje.
Og for at hjælpe de nærmeste ledere på vej med den opgave er der i analysen udfoldet fire ledelsesdilemmaer, men også greb til, hvordan lederne kan agere i de forskellige situationer.
Bliv meget klogere på det ved at hente e-bogen "Kunstig intelligens - mellem hallucinationer og hverdag".