
Sådan gør I dialogen åben
Kommunikationen med forældre, der taler et andet sprog, kan nemt blive til information og praktiske beskeder. Få inspiration til, hvordan I åbner dialogen til gavn for børnene.
Det har så stor betydning for forældresamarbejdet, hvordan samtaler mellem lærere, pædagoger, dagplejere og forældre håndteres. En eksplorativ tilgang til dialog og kommunikation kan sikre, at samtalerne ikke kun er envejskommunikation og praktiske beskeder – også selvom forældrene måske ikke taler dansk.
En eksplorativ tilgang til dialogen betyder, at man ikke kun udveksler informationer. Lærere, pædagoger og dagplejere må skabe mulighed for, at alle parter kan engagerer sig kritisk, og konstruktivt i hinandens ideer. Det eksplorative kan også handle om, hvordan de professionelle indgår i dialog med forældrene på en sådan måde, at de får indblik i forældrenes erfaringsverden og vidensressourcer.
Her på siden kan I finde viden og værktøjer, der kan støtte jer I at gøre samtalen med forældrene åben og eksplorativ med fokus på, at børnene skal udvikle sig, lære og trives.
Start med at læse den faglige artikel herunder og gå derpå på opdagelse i redskaber og viden.
Du kan også finde mere inspiration til planlægning i temaet Fællesskabsdidaktik
- Derfor er den eksplorative dialog vigtig
- Trin 1: Sådan anerkender I børn og forældre
- Trin 2: Barnets bog – Sådan gør I barnets oplevelser synlige
- Trin 3: Sådan inviterer I til dialog
- Trin 4: Sådan sikrer I, at alle forstår, hvad der bliver sagt
- Sådan skaber I planlægning og struktur omkring dialogen