mand der skriver

'Man kan godt trives med travlhed, når bare tingene ikke er uoverskuelige'

Rebild Kommune har haft fokus på trivsel under sammenlægningen. Nu er de første 100 dage af den nye kommunes levetid gået, og vi har taget pulsen på trivslen i Borgerservice - stedet hvor borgerne først møder deres nye kommune.

Af Personaleweb 27/05/2007
Danske Regioner,
KL,
KTO

Mette Guldbæk har siden 1. januar siddet midt i orkanens øje - telefonomstillingen - hvor hun har hjulpet borgerne frem til rette person i en helt ny organisation med nye arbejdsopgaver og - for at gøre det rigtig svært - helt nye telefonnumre. Det er stort set gået godt med nogle enkelte smuttere. Mette begrunder det med den gode ånd i afdelingen, de mange erfarne kolleger og den grundige forberedelse.

- Inden 1. januar havde min kollega Aase fodret telefonsystemet med oplysninger om den nye organisation, så vi fra den første dag kunne søge efter, hvem der sad med hvilke opgaver. Det var en kæmpe hjælp. Jeg har indtryk af, at vi har været bedre forberedt end mange andre - tingene var simpelthen klar. Og så betyder det også meget, at vi har gejsten. Vi havde da sommerfugle i maven den første dag, men det var også sjovt, fortæller hun.

I omstillingen skal man have en bred viden om, hvad der rører sig i kommunen, og Mette har ofte selv besvaret spørgsmål om alt fra affald til børnepasning, fordi det var hurtigere end at finde en kollega i den relevante forvaltning, der havde tid.

- Man er nødt til at være fleksibel. Og så må man tage et ansvar, så borgeren får en god oplevelse - i stedet for bare at skubbe vedkommende videre i systemet.

Respekt for hinanden

Det med fleksibiliteten og hjælpsomheden er også noget, der er vigtigt for Mette Guldbæks leder, Karin Lynggaard. Og hun er meget imponeret over sine medarbejdere og deres måde at håndtere alt det nye på.

- Når der er ekstra pres på ét Borgerservicecenter, kan jeg altid finde nogle de andre steder, der gerne vil give en hånd med. Eller de aftaler at tage hinandens telefoner, når der er mest tryk på. Der er en forståelse og respekt for hinanden, som er kommet lige så stille. Men vi har da også talt om det, siger hun.

Karin Lynggaard arbejder bevidst med at skabe et godt fundament for sin nye afdeling med udgangspunkt i KL's 'Byggeplan', der sætter på fokus på det nære, på teambuilding, opgaveløsning, kultur og kompetenceudvikling. Konkret har afdelingen holdt fællesmøder - noget der må foregå udenfor arbejdstid, fordi Borgerservice altid er 'på' i åbningstiden. Her har medarbejderne fortalt om, hvilke værdier de hver især har med fra deres gamle arbejdsplads.

Fællesmøderne følges op af mere uformelle frokostmøder, hvor 8 -10 medarbejdere, som Karin Lynggaard har sat sammen på tværs af geografi og fagområder, i en time er samlet til en snak om et tema, som Karin kaster på bordet.

- Det skal ikke være stort og indviklet - medarbejderne i borgerservice har først og fremmest brug for at tale sammen om de nære ting, for det er der ikke tid til i dagligdagen, siger hun.

Fortsat arbejde med trivsel

Karin oplever, at medarbejderne i det store og hele trives - en oplevelse der bekræftes af den APV, hun netop har modtaget resultaterne fra. Om det skyldes sidste års fokus på trivsel, kan hun ikke sige entydigt.

- Jeg ved ærlig talt ikke, hvor meget medarbejderne lagde mærke til det, for de var dybt optaget af at få driften til at fungere. Men det at topledelsen sendte et signal om, at de tog vores trivsel alvorligt, har da været vigtigt. Og vi skal stadig arbejde med det. Når hvedebrødsdagene er ovre, melder hverdagen sig, og så falder vi nemt tilbage til de gamle rutiner. Derfor skal vi fortsat arbejde med trivsel, så vi bevarer åbenheden overfor hinanden og den positive stemning, siger hun.

Om projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Artiklen er en del af projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab', hvor Personalepolitisk Forum har samlet viden om, erfaringer med og metoder til at opdage, forebygge og håndtere stress.

Læs også aftalerne om trivsel og sundhed for kommuner og regioner.

Kontakt vedrørende projektet 'Stop stress - skab trivsel i fællesskab'

Preben Meier Pedersen, KL, pmp@kl.dk, 3370 3819

Henrik Carlsen, KTO, hc@kto.dk, 3347 0617

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327