
Ren dag - god dag - Kom godt i gang
Hæftet giver inspiration til, hvordan lærer og rengøringsassistent sammen kan undervise om rengøring.
Her finder læreren, der får rengøringsassistenten på besøg i klassen, tips til at få mest ud af besøget.
Hvad skal der ske, når rengøringsassistenten kommer? Hvordan skal processen være – skal rengøringsassistenten komme en eller flere gange?
God rengøring gennem dialog
Der er også gode råd til rengøringsassistenten, der skal på besøg.
Det er for eksempel vigtigt, at besøget fører til dialog med eleverne og ikke løftede pegefingre. Formålet med besøget er, at eleverne forstår, hvordan de sammen med rengøringsassistenten kan skabe et godt indeklima.
Sammen kan læreren og rengøringsassistenten undervise eleverne i:
- hvordan rengøringen har betydning for, at det er rart at være på skolen.
- hvordan de selv kan sætte mål for et sundt miljø i klassen og på skolen.
- hvad de selv kan gøre for at få et sundere indeklima i klassen og på skolen.
Målgruppe er ledere, lærere, rengøringsassistenter og tillidsrepræsentanter / fagforening.
Opgavehæfte
I 'Ren dag-god dag - Opgavehæfte' sætter 23 skoleopgaver fokus på rengøring, og hvad rengøring betyder for elevernes trivsel og indlæring.
Gode råd og regler
Hæftet 'Ren dag-god dag - Gode råd og regler' giver vejledning om hygiejne og rengøring på skoler.
Lønmappe
I hæftet 'Ren dag-god dag - Lønmappe' er eksempler på funktionsløn og kvalifikationsløn, og skabeloner til aftaler om lokal løn.