Musiklærere på kursus

Månedens overblik: Se de vigtigste historier inden for Børn og Unge

Nåede du ikke at læse alle vores historier? Vi giver dig her et overblik over nogle af den seneste måneds vigtigste historier inden for Børn & Unge.

Af William Meyer 07/12/2016

I månedens overblik for november kan du høre fra pædagoger og lærere, der har været på, hvad de kalder for "det mest fantastiske kursus i 30 år", du kan se, hvordan folkeskolen bliver mere åben, du kan få gode råd til, hvordan du bedre inkluderer børn og styrker deres motorik, og  du kan se hvordan vinder af årets Arbejdsmiljøpris, Broager Skole, skaber et godt samarbejde. Læs mere om historierne her.

Tre råd til bedre motorik 

I artikelen Forskernes tre råd: Sådan styrkes børns sprog og bevægelse gav forskeren Kjeld Freden, hjerneforsker og læge, sammen med Mia Herskind, ph.d. og psykolog, tre råd til, hvordan du som pædagog eller dagplejer kan styrke børns motorik og sprog:

1. Styrk børnenes kropssprog

Opmuntr børnene til at udtrykke sig ved hjælp af kropssprog og gestik. F.eks. ved selv bruge krop og gestik aktivt sammen med børnene.

2. Sæt ord og sang på

Brug eksempelvis sanglege med fagter

3. Giv barnet succesoplevelser med at mestre kroppen

Helt enkle aktiviteter, som fx at trille med en bold eller cykle med benene, kan være med til at styrke børns lyst til at bevæge sig.

Artiklen er en del af Fremfærd-projektet "Motorik og Sprog", der skal give værktøjer til eksempelvis pædagoger og dagplejer, så de bedre kan styrke børns motorik og sprog. Find flere værktøjer her.

I artiklen Inklusion: Her er fokus på fællesskabet frem for på det enkelte barn får du også inspiration. Denne gang til inklusion i dagtilbud. 

Her er det Gentofte Kommune, der har succes med at se på fællesskabet frem for på det enkelte barn:

Typisk var det barnet, der blev udpeget som problemet, og det var barnet, der skulle have hjælp til at opføre sig på en anden måde. Men vi tænkte så på, om det altid er barnet, der har ansvaret for ikke at fungere i fællesskabet? Eller kunne fællesskabet også have en interesse i, at blive dygtige til at rumme de børn?

Det fortalte Michael Andersen, der er pædagogisk leder i Gentofte kommune. Derfor bliver der for eksempel ikke givet støttetimer til enkelte børn, men i stedet  ser man på hele gruppen af børn, som udgangspunkt. Og det giver både meningen for fællesskabet og for individet, mener de i Gentofte. 

Åbne skoler

I serien om Den Åbne Skole kan du lade dig inspirere til dit eget Åben Skoe-projekt af historien om,  hvordan en skole samarbejder med en lokal bank i matematikundervisningen. Det er i artiklen Banken bringer virkeligheden ind i matematikundervisningen.

Projektet gav børnene en stor gejst. For eksempel fortæller erhvervsplaymaker Thomas Overgaard, at han har hørt om elever, der tog jakkesæt og højhælede sko på, når de skulle i banken som en del af undervisningen, 

Du kan også tips til samarbejde mellem museer og skoler. Blandt andet på ARKEN, hvor en lærer i videoen her fortæller, hvad projektet, der er en del af Den Åbne Skole, har givet hans elever. Artiklen fortsætter.

Men også i  artiklerne Lærere og museumsformidlere: Vi skal gå mere i kødet på hinanden og Museet i den åbne skole: Hvad kan man bruge museet til? kan du få et indblik i, hvad det giver elever såvel som lærere og museumsfolk at samarbejde. 

 Vi oplevede mange af de der øjeblikke med kuldegysning, og det er jo det, der motiverer os, når der er den der grebethed.

Det var en af de positive tilbagemeldinger fra lærerne, da projektet skulle evalueres. 

15 skoler og 15 museer har det seneste års tid undersøgt, hvad der sker med elevernes læring, når de tages ud af klasseværelset og ind på lokale museer.

Det bedste kursus og det bedste arbejdsmiljø

Endeligt kan du blive inspireret af det bedste arbejdsmiljø og det bedste kursus. I artiklen ”Jeg har været lærer i over 30 år, og jeg har aldrig oplevet et så fantastisk kursus” kan du læse om musiklærere og pædagoger, der har været på kursus for at udvikle deres kompetencer inden for sang og bevægelse og se, om sådan et kursus også kunne være noget for dig.

I artiklen Sådan gør de: Broager Skole er bedst til samarbejde om arbejdsmiljø kan du få inspiration til et godt arbejdsmiljø fra vinder af Arbejdsmiljøprisen 2016 i kategorien Samarbejde om arbejdsmiljø. Du kan også se, hvordan de gør i videoen nedenfor: