Dilemma: På konens vegne

Se med i denne dilemmafilm om den ældre mand, som vil have hjælp til at bruge sin kones Nem-ID. Hvad gør I i jeres Borgerservice, når I står i samme situation?

Af Mia Dalby Larsen 26/09/2018
Fremfærd

En ældre mand kommer ind i Borgerservice og han beder om hjælp til at bruge sin kones Nem-ID. Hun er nemlig så syg, at hun ikke kan selv kan logge ind.  

Er det en situation, I kender i jeres Borgerservice? 

Se med i videoen herover, hvordan en borgerservice i en fiktiv kommune håndterer den svære situation, hvor borgerservicemedarbejderen gerne vil hjælpe, men hvor der er grænser for, hvad man må gøre i situationen. 

Tag derfor debatten hos jer selv. Hvordan tackler I en lignende situation? Brug gerne dilemmakortet nedenfor som udgangspunkt for jeres diskussion. 

Download refleksionsspørgsmål: På konens vegne

Kender I dilemmaet fra jeres egen dagligdag?

Hvad gør I selv i lignende situationer?

Nedenfor kan du downloade en række spørgsmål, som I kan bruge på et personalemøde eller lignende, hvor I ser filmen og tager en diskussion, der kan hjælpe jer videre i jeres håndtering af lignende dilemmaer. 

 

Gå til forsiden af ErDuAware.dk
  • Se dilemmafilm fra hverdagen i borgerservice
  • Læs om arbejdspladser, der arbejder med digital awareness
  • Få råd om god praksis

Gå til forsiden af ErDuAware.dk

Tre dilemmaer fra den virkelige verden

Fremfærd Borger har fået lavet et best practice studie om informationsawareness, som samler viden fra nogle af de kommuner, som er længst med at arbejde med awareness som en del af kulturen. 

Undervejs er medarbejdere og ledere i Borgerservice og IT blevet spurgt, hvilke dilemmaer, de oplever at stå i i hverdagen. 

Se her tre film, som illustrerer nogle af de helt almindelige dilemmaer, som opleves i Borgerservice. 

Dilemma 1: På konens vegne

Dilemma 2: Kollegial snak

Dilemma 3: Fortrolighed i det offentlige rum