Dilemma: Fortrolighed i det offentlige rum

Hvad gør man, når borgerne taler højt i Borgerservice om deres personlige forhold? Se med i dilemmafilmen her.

Af Mia Dalby Larsen 26/09/2018
Fremfærd

Borgerne tænker ikke altid selv over, at de står i et åbent og lydt lokale, når de fortæller om deres personlige forhold eller siger deres cpr-nummer højt. 

Se med i dilemmafilmen ovenfor, hvor en medarbejder i borgerservice i en fiktiv kommune har nok at gøre med at hjælpe en ældre borger, mens andre borgere ved et uheld kan høre oplysninger, som de ikke skal kende. 

Se, hvordan han tackler det, og diskuter, hvad I gør hos jer. 

Download refleksionsspørgsmål: Fortrolighed i det offentlige rum

Download dilemma-spørgsmål

Kender I dilemmaet fra jeres egen dagligdag?

Hvad gør I selv i lignende situationer?

Nedenfor kan du downloade en række spørgsmål, som I kan bruge på et personalemøde eller lignende, hvor I ser filmen og tager en diskussion, der kan hjælpe jer videre i jeres håndtering af lignende dilemmaer. 

 

Gå til forsiden af ErDuAware.dk
  • Se dilemmafilm fra hverdagen i borgerservice
  • Læs om arbejdspladser, der arbejder med digital awareness
  • Få råd om god praksis

Gå til forsiden af ErDuAware.dk

Tre dilemmaer fra den virkelige verden

Fremfærd Borger har fået lavet et best practice studie om informationsawareness, som samler viden fra nogle af de kommuner, som er længst med at arbejde med awareness som en del af kulturen. 

Undervejs er medarbejdere og ledere i Borgerservice og IT blevet spurgt, hvilke dilemmaer, de oplever at stå i i hverdagen. 

Se her tre film, som illustrerer nogle af de helt almindelige dilemmaer, som opleves i Borgerservice. 

Dilemma 1: På konens vegne

Dilemma 2: Kollegial snak

Dilemma 3: Fortrolighed i det offentlige rum