Biblioteker i bevægelse

Tre redskaber om brugerforståelse på biblioteket

Her kan I læse og hente tre konkrete redskaber, som kan hjælpe jer i arbejdet med temaet brugerforståelse.

Af Bettine Romme Andersen 27/10/2021
Fremfærd

Brugerforståelse handler ikke alene om at forstå brugernes behov, men også om at få en bedre forståelse for såvel særlige målgrupper som ikke-brugere. 

De tre redskaber er udviklet af medarbejdere og ledere fra folkebiblioteker fra hele landet.

Redskab: Træn brugerinddragelse med nysgerrighedskort

Nysgerrighedskort er en nem og legende metode til at blive klogere på brugere såvel som ikke-brugere. Det er også en kilde til god fælles refleksion mellem kollegaer omkring nysgerrighed som kompetence.

 

Redskab: Lav meningsmålinger med Instagram Stories

Instagram Stories har en integreret funktion til at foretage lynhurtige meningsmålinger. Dette redskab viser, hvordan du gør.

 

Få hurtig viden: Stil spørgsmål på Facebook

Dette redskab kan bruges til at få et hurtigt svar fra brugerne med en minimal indsats, f.eks. hvis I skal teste en idé, inden den videreudvikles.

 

Kortlægning af bibliotekernes kompetencebehov

Dyk ned i kortlægningen, som sammenfatter resultaterne fra de gennemførte interview og spørgeskemaundersøgelser og sætter fokus på tre kompetencebehov for medarbejdergrupperne i dag og den nære fremtid.