Biblioteker i bevægelse

Tre redskaber om brugerforståelse på biblioteket

Her kan I læse og hente tre konkrete redskaber, som kan hjælpe jer i arbejdet med temaet brugerforståelse.

Af Bettine Romme Andersen 27/10/2021
Fremfærd

Brugerforståelse handler ikke alene om at forstå brugernes behov, men også om at få en bedre forståelse for såvel særlige målgrupper som ikke-brugere. 

De tre redskaber er udviklet af medarbejdere og ledere fra folkebiblioteker fra hele landet.

Redskab: Træn brugerinddragelse med nysgerrighedskort

Nysgerrighedskort er en nem og legende metode til at blive klogere på brugere såvel som ikke-brugere. Det er også en kilde til god fælles refleksion mellem kollegaer omkring nysgerrighed som kompetence.

 

Redskab: Lav meningsmålinger med Instagram Stories

Instagram Stories har en integreret funktion til at foretage lynhurtige meningsmålinger. Dette redskab viser, hvordan du gør.

 

Få hurtig viden: Stil spørgsmål på Facebook

Dette redskab kan bruges til at få et hurtigt svar fra brugerne med en minimal indsats, f.eks. hvis I skal teste en idé, inden den videreudvikles.

 

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Kortlægning af bibliotekernes kompetencebehov

Dyk ned i kortlægningen, som sammenfatter resultaterne fra de gennemførte interview og spørgeskemaundersøgelser og sætter fokus på tre kompetencebehov for medarbejdergrupperne i dag og den nære fremtid.