Beskæftigelsesområdet er præget af mange krav, love og regler, og det kan derfor både være udfordrende og spændende at arbejde med indsatsen. En ny publikation ser nærmere på, hvordan nogle af landets jobcentre løser opgaven.
Borgerbetjening
Det vælter ind med gode ideer til, hvordan servicen for borgerne kan forbedres, efter at medarbejderne i Borgerservice i Horsens har været på efteruddannelse.
I Odense ville man give bedre service og effektivisere området for forældrebetalingen. Opgaven blev lagt i hænderne på medarbejderne.
En gruppe medarbejdere har skabt forandring på tværs af tre forvaltninger ved at tage udgangspunkt i, hvordan borgere oplever systemet.
I Horsens har 21 medarbejdere i borgerservice gennemført en pilotuddannelse. Medarbejderne svæver afsted af glæde, fortalte deres chef på Folkemødet.
Medarbejderne i borgerservice er kommunens ansigt udadtil. Den rolle kræver stor faglighed og bevidsthed om kerneopgaven, siger konsulent og underviser.
Podcasts bliver mere og mere populære, og på Københavns Biblioteker er man med på trenden og producerer nu egne podcasts.
Mødet mellem borger og kommune kan være konfliktfyldt. Men hvordan skaber man de bedste rammer for en god borgermodtagelse?
Sygedagpengeafdelingen i Odense Kommune fik nye arbejdsgange, da medarbejdere og ledere lærte, hvad der er vigtigt for borgerne.
Designproces har resulteret i nyt værktøj, der kan bruges i mødet med sygedagpengemodtagere i Kolding Kommune.