Udgivelse om kompetencer for it- og digitalieringsmedarbejdere.

Download udgivelse: IT- og digitaliserings-medarbejderens nye opgaver og kompetencer

Hvilke kompetencer forventes der af fremtidens it-og digitaliseringsmedarbejder? Læs hele publikationen her.

Af Mille Redanz 01/08/2017
HK,
KL

Hvis kommunernes it-struktur tidligere mindede om en ridderborg, er det i dag en åben by. I ridderborgen var der tykke murer og få vindebroer. Det var let at styre brugen af it, og et servicekatalog beskrev, hvad en it-afdeling kunne tilbyde brugerne. I dag i den åbne by er der et komplekst vejnet på kryds og tværs, og det er langt mere kompliceret end tidligere at vurdere it-løsningerne.

Sådan skriver HK og KL i deres nye projekt om kommunernes it- og digitaliseringsfunktioner. For netop kommunernes it-områder har på ganske få år måtte gennemgå en markant omstillingsproces for at imødekomme både borgernes og medarbejdernes stigende efterspørgsel af digitale løsninger. 

Men hvordan kan kommunernes it- og digitaliseringsfunktionen imødekomme dette voksende behov? Og hvilke kompetencer kræver det så af it-medarbejderne? Disse spørgsmål hjælper projektet med få at svar på.

Projektet guider dig igennem, hvilke kompetencer der kræves af fremtidens it-medarbejder samt hvilke opgaver, der er centrale i arbejdet med it og digitalisering - både i dag og i fremtiden. Det drejer sig om:

  1. Drift og brugersupport
  2. Sikkerhed og styring af it
  3. Leverandør - og kontraktstyring
  4. Arkitektur
  5. Samarbejde med forretningen (Fagcentrene)
  6. Den strategiske digitaliseringsopgave
  7. Fælleskommunale samarbejder
  8. Projektopgaver
  9. Data

Projektet er målrettet ledere og medarbejdere, der arbejder inden for kommunernes it- og digitaliseringsområde og kommer løbende med andre it-medarbejderes erfaringer om, hvordan de tackler de mange forandringer inden for området. 

 

Læs hele udgivelsen: Kommunernes IT- og digitaliseringsfunktion