Download udgivelse: IT- og digitaliserings-medarbejderens nye opgaver og kompetencer
Hvilke kompetencer forventes der af fremtidens it-og digitaliseringsmedarbejder? Læs hele publikationen her.
Hvis kommunernes it-struktur tidligere mindede om en ridderborg, er det i dag en åben by. I ridderborgen var der tykke murer og få vindebroer. Det var let at styre brugen af it, og et servicekatalog beskrev, hvad en it-afdeling kunne tilbyde brugerne. I dag i den åbne by er der et komplekst vejnet på kryds og tværs, og det er langt mere kompliceret end tidligere at vurdere it-løsningerne.
Sådan skriver HK og KL i deres nye projekt om kommunernes it- og digitaliseringsfunktioner. For netop kommunernes it-områder har på ganske få år måtte gennemgå en markant omstillingsproces for at imødekomme både borgernes og medarbejdernes stigende efterspørgsel af digitale løsninger.
Men hvordan kan kommunernes it- og digitaliseringsfunktionen imødekomme dette voksende behov? Og hvilke kompetencer kræver det så af it-medarbejderne? Disse spørgsmål hjælper projektet med få at svar på.
Projektet guider dig igennem, hvilke kompetencer der kræves af fremtidens it-medarbejder samt hvilke opgaver, der er centrale i arbejdet med it og digitalisering - både i dag og i fremtiden. Det drejer sig om:
- Drift og brugersupport
- Sikkerhed og styring af it
- Leverandør - og kontraktstyring
- Arkitektur
- Samarbejde med forretningen (Fagcentrene)
- Den strategiske digitaliseringsopgave
- Fælleskommunale samarbejder
- Projektopgaver
- Data
Projektet er målrettet ledere og medarbejdere, der arbejder inden for kommunernes it- og digitaliseringsområde og kommer løbende med andre it-medarbejderes erfaringer om, hvordan de tackler de mange forandringer inden for området.