Nye roller i kommunernes HR- og personalefunktion
Der er sket en bevægelse fra de driftsorienterede personaleadministrative opgaver mod de mere rådgivnings- og udviklingsmæssige opgaver for kommunernes HR- og personalemedarbejdere.
HR- og personalefunktionernes rolle er blevet mere strategisk end tidligere, og reformer og organisationsændringer betyder, at der i endnu højere grad er behov for at arbejde med forandringsledelse og organisationsudvikling.
HR- og personalefunktionernes arbejdsområde er ikke længere kun traditionelle områder som personalepolitikker, MUS-koncepter og administration af løn og personaleforhold. Nu handler det mere om udvikling af organisationen og ledere.
Publikationen “Kommunernes HR- og personalefunktion - opgaver, brugere og kompetencer”, der er udgivet af KL og HK, sætter fokus på en række centrale spørgsmål: Hvad betyder det for eksempel for de roller og opgaver, medarbejderne skal varetage fremover? Og hvilke kompetencer bliver centrale for HR- og personalemedarbejdere?
De fire kompetenceprofiler
På baggrund af en række interviews i kommunerne giver publikationen et bud på fire kompetenceprofiler, som der er brug for på HR- og personaleområdet. De fire profiler er:
- HR-generalisten
- Projekt- og proceslederen
- Personalejurakonsulenten
- Lønkonsulenten
Du kan læse mere om, hvad der kendetegner dem ved at downloade publikationen til højre i artiklen og se filmen i toppen af artiklen, hvor nogle af interview-personerne kommer med deres synspunkter.
Publikationen er målrettet kommunale ledere og medarbejdere, som arbejder inden for HR- og personaleområdet i bred forstand. Publikationen behandler blandt andet hvordan ledelse og medarbejdere på området kan understøtte udviklingen af de nye roller.