I Guldborgsund Kommune sendte man spørgeskemaer ud til skolelederne både før og efter projektet. På plancherne kan man se nogle af de positive resultater og kommentarer, der er kommet ud af forløbet.

Lederne er blevet bedre til at spotte stress

Fire ud af fem skoleledere i Guldborgsund Kommune føler sig bedre rustede til at tage sig af stressramte medarbejdere efter at have snakket med en arbejdspsykolog. 

Af Personaleweb 24/10/2013
KL,
LC

At få tid og rum til at sætte sig ned og snakke med kolleger og udveksle erfaringer om konkrete sager sammen med en arbejdspsykolog har vist sig at være nøglen til succes blandt skoleledere i Guldborgsund Kommune. 80 procent af lederne svarer i et spørgeskema fra i år, at de i meget høj eller i høj grad føler sig rustede til at håndtere sager med stressede medarbejdere. I 2012 var der kun 47 procent, der svarede det samme. 

Spørgeskemaet er afrundingen på Guldborgsunds deltagelse i projektet 'Nye veje til fastholdelse af lærere', hvor fokus har været på, hvordan man undgår langtidssygemeldinger og stress.

At se i slowmotion

I skoleåret 2012/2013 gik lederne sammen i grupper på tværs af skoler og deltog i tre seancer med arbejdspsykolog Johanne Andersen fra arbejdsmiljømedicinsk klinik.

Hun beretter, at forløbet har givet skolelederne en unik mulighed for at videreudvikle og reflektere over den viden, de i forvejen havde om stress og arbejdsmiljø.

Læs også: Stress under overfladen

- Fornemmelsen og tilbagemeldingerne peger klart imod en gruppe ledere, som har oplevet, at settingen gør det muligt at sænke tempoet og i slowmotion se på nogle ting, som går hurtigt i hverdagen, noget man tager for givet, skriver hun i sin tilbagemelding på projektet.

Også Carsten Larsen, konsulent i Lolland-Falsters Lærerforening, mener at kunne spore en øget opmærksomhed på stress fra ledernes side.

- Det er selvfølgelig stadig et nyt projekt, men vi har set eksempler på, at lederne nu kontakter lærerne hurtigere, og at de er blevet hurtigere til at få sat noget i værk, siger han.

Spørgeskemaerne fra før og efter forløbet vidner også om en stigning i antallet af ledere, der rent faktisk bruger værktøjer til at forebygge stress blandt medarbejdere. I 2012 svarede 30 procent, at de i høj grad brugte værktøjer, mens der i 2013 er 66 procent, der i meget høj eller i høj grad benytter værktøjer til stresshåndtering.

Lederne er blevet bedre til at bruge netværket

En anden positiv effekt af projektet er ledernes tilgang til deres netværk på andre skoler. I 2012 svarede syv procent, at de i høj grad benytter netværket, hvor der i 2013 er 19 procent der svarer, at de nu i høj eller i meget høj grad benytter netværket.

- Flere har vendt tilbage og sagt, at det var rart med et frirum til at tale sammen i. Man kan tydeligt se, at det her år har gjort en forskel. Nu bruger lederne deres netværk og kommunens andre skoleledere i en grad, som de ikke har gjort før. De sparer med hinanden, lyder det fra Karina Pedersen, der er arbejdsmiljøansvarlig i lærerkredsen på Lolland.

Forebyggelse starter hos lederen

Stress og langtidssygemeldinger blandt lærere er ikke et nyt fænomen på skolerne i Guldborgssund, og da muligheden bød sig for at igangsætte et projekt om fastholdelse af lærere, var man ikke i tvivl om, hvor man skulle sætte ind først.

Læs også: Forsker: Stress kræver kollektive løsninger

- Når folk først er ramt af stress kan de jo blive sygemeldt og sendt til psykolog, men det er egentlig lederens ansvar. Hver eneste gang, vi talte om, at vi skulle gøre noget ved stress, så vendte vi tilbage til, at vi må ruste lederen til at kunne spotte, når der er stress. Det er vejen til at håndtere det forebyggende, fortæller Karina Pedersen.

Foruden spørgeskemaer om ledernes kendskab til stresshåndtering og de tre gruppeseancer med arbejdspsykolog Johanne Andersen, har der midtvejs i forløbet også været afholdt en temadag med en stresscoach, hvor tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter også har deltaget.

 

Nye veje til fastholdelse af lærere

Projektet

  • Bag projekt ’Nye veje til fastholdelse af lærere’ står KL og Lærernes Centralorganisation.
  • KL og Lærernes Centralorganisation har iværksat projektet med det mål at modvirke sygefravær og tidlig pensionering.
  • De 12 projekter har været gennemført i perioden 1. april 2012 frem til sommer/efterår 2013. 
  • Læs mere om projektet og opdag flere indsatser mod sygefravær.