Rebekka Sinding

Robotten Asta hjælper jobkonsulenten med at forberede borgersamtalen

På Jobcenter København er en ny software-robot flyttet ind. Den samler relevante oplysninger i et overbliksark til beskæftigelseskonsulenten inden en samtale med en borger. Mød her to medarbejdere, som har hver deres tilgang til digitalisering og kunstig intelligens.

Af Bettine Romme Andersen 30/08/2019

På Jobcenter København sidder beskæftigelseskonsulent Rebekka Sinding og forbereder sig til en samtale med en ledig borger sammen med sin kollega Asta.

Asta er en software-robot, som samler alle relevante oplysninger om borgerens jobsøgning, så Rebekka blot skal trykke et sted med musen, i modsætning til tidligere hvor hun skulle klikke sig rundt i borgerens sag efter de relevante oplysninger.

Asta gør forberedelsen nemmere

- Det sparer mig for en masse klik, og det sparer mig også for, at jeg skal lede efter oplysningerne. Og så er det godt, hvis man under samtalen med borgeren skal finde tilbage til nogle oplysninger, så er det dejligt overskueligt, siger Rebekka Sinding.

De oplysninger, som Asta samler og gør klar til Rebekka på få sekunder, handler eksempelvis om, hvor mange job borgeren har søgt de seneste 30 dage, hvor geografisk og fleksibelt vedkommende har søgt, hvilke jobmål der er søgt indenfor, eller om der huller i den lediges cv.

- Jeg bruger det rigtig meget som et samtaleværktøj, hvor jeg sammen med borgeren kan tale om ting, vi skal dykke ned i. Det kan være, at borgeren kun søger job inden for en radius af få kilometer, og det kan være en aha-oplevelse for mange at se det stillet op på den måde, siger beskæftigelseskonsulenten.

Asta er et tilbud til medarbejderne, men ikke et krav. Ledelsen håber dog, at medarbejderne vil tage det til sig, lyder det fra Lise Valentin Bayer, der er centerchef i Jobcenter København.

- Medarbejderne kan godt lade være med at bruge Asta, men vi håber, at de kan se værdien i at blive hjulpet, så de får mere tid til borgersamtalen, siger hun.

Man skal huske at undre sig

Et andet sted i Jobcenter København sidder erhvervsvejleder Lene Hork. Hun er noget mere skeptisk indstillet over for robotter som Asta.

- Jeg er altid varsom med at tro, at man kan få tingene serveret digitalt, og så er det lige til højrebenet, hvad der skal siges og gøres i en samtale. For overskuelighedens skyld er alt jo ikke med i Asta, så derfor må man ikke holde op med at undre sig, for man får ikke det fulde billede med sådan et værktøj, siger Lene Hork, som har arbejdet med jobsøgende i 25 år.

Hun er dog begyndt at blive glad for Asta, efter hun har været med til at foreslå nogle forbedringer, som programmet er blevet opgraderet med.

- Jeg er ikke meget for at indrømme det, men det er et redskab, der er nyttigt og særligt, når man møder en borger første gang, siger hun med et smil i stemmen.

Sparet tid skal styrke dialogen med borgerne

Baggrunden for at udvikle og implementere Asta var at gøre arbejdet nemmere og hurtigere for konsulenterne, siger centerchef Lise Valentin Bayer.

- Vi gør det her for at øge kvaliteten og styrke dialogen med borgerne, men også for at sikre, at samtalerne kommer hele vejen rundt og på den måde skaber en ligebehandling af borgerne, siger hun.

Konsulenterne har som udgangspunkt 30 minutter inkl. forberedelse til en samtale med en ledig borger, så tid er en vigtig faktor.

- Det er ærgerligt, at der går 10 af 30 minutter til forberedelse, hvis det kan være meget mindre. Så jeg håber da, at vi sparer noget tid, og her er det vigtigt at forstå, at det ikke er tid til at spare årsværk men tid, som kan bruges på dialog med borgerne, siger Lise Valentin Bayer.

Beskæftigelseskonsulent Rebekka Sinding har taget Asta til sig og mener bestemt, at det sparer hende både tid og klik med musen.

- Man kan gå lidt dybere ind i samtalen eller hjælpe borgeren med at lave en strategi eller en liste over virksomheder, som borgeren kunne kontakte. Så der er altid noget, man kan dykke ned i med tid, der bliver frigivet, siger hun.

Kunstig intelligente robotter kan ikke erstatte mennesker

Beskæftigelseskonsulent Rebekka Sinding er heller ikke afvisende over for nye robotter i afdelingen - både de kloge og mindre kloge af slagsen.

- Så længe det er konstruktivt og kan hjælpe os, så skal vi da bare bruge de teknologiske muligheder. Jeg er ikke så bange for, at it-systemer eller kunstig intelligens overtager vores arbejde, for jeg tror, at den menneskelige relation er vigtig, siger hun.

Læs også: Kunstig intelligens og machine learning finder vej ind på beskæftigelsesområdet

Det skræmmer hende heller ikke, hvis Asta bliver opgraderet til at være en robot med kunstig intelligens, hvilket centerchef Lise Valentin Bayer arbejder henimod. Ideen er, at Asta skal kunne komme med forslag til handlinger, som bygger på data fra andre jobsøgere, som ligner den jobsøger, som konsulenten sidder overfor.

- Anbefalinger vil da være en god inspiration til os, men man skal også bare huske, at borgere er meget forskellige, og selv om noget ligner hinanden på papiret, så er det ikke sikkert, at situationerne er ens. Og der tænker jeg, at det er os, der via dialog med borgerne kan skræddersy et godt forløb - at vi som mennesker kan noget, som en computer ikke kan, siger Rebekka Sinding.

Erhvervsvejleder Lene Hork regner dog ikke med, at anbefalinger fra en kunstig intelligens vil kunne stå alene i hendes arbejde.

- Der er tale om generaliserede data om mennesker, og der er en tendens i samfundet til, at digitale resultater mere eller mindre ukritisk tages til udtryk for sandheden, siger hun og fortsætter.

- Jeg synes, det er relevant at stille spørgsmålet: Hvad vil i en travl hverdag blive vægtet højst? Robottens anvisninger eller fagpersonens erfaring, viden og kontakten til borgeren? Forhåbentligt den fagligt set bedste kombination, lyder det fra Lene Hork.

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Om Asta

Asta er en digital assistent til konsulenter i jobcenteret.

Det er et samtaleforberedende modul til borgersamtaler i Jobcenter København, som ligger i fagsystemet FASIT.

Projektet med Asta blev startet i november 2017 og taget i brug i slutningen af september 2018.

Centerchefen om Asta

- Medarbejderne kan godt lade være med at bruge Asta, men vi håber, at de kan se værdien i at blive hjulpet, så de får mere tid til borgersamtalen, siger Lise Valentin Bayer.