demens topmøde

Demens Topmødet om rekruttering: "Vi skal fortælle, hvorfor vi har et fantastisk job"

Hvordan sikrer man, at medarbejdere i ældreplejen er klædt på til at møde borgere med demens, og at der overhovedet er nok medarbejdere at få? VPT var med, da kommuner delte viden om rekruttering og opkvalificering.

Af Irene Aya Schou 21/09/2021
Fremfærd

Onboarding, bedre arbejdsmiljø, digitale frontløbere, seniorordninger, fritidsjobbere og omskoling af medarbejdere 'midt i livet'.

Det var nogle af de ting, der blev talt om, da godt 25 ledere, medarbejdere og andre med interesse for demensområdet på en workshop diskuterede 'demensvenligt personale' på Demens Topmødet i Aarhus. 

De store spørgsmål var: Hvordan får vi flere medarbejdere til at arbejde på området? Og hvordan sikrer vi, at medarbejdernes kompetenceniveau hele tiden er tidssvarende og bliver brugt. 

App til onboarding i Høje-Taastrup

Centerchef i Høje-Taastrup-Kommune Ulla Callesen lagde ud med at fortælle, at rekruttering i hovedstadsområdet er en udfordring.

- Vi er nødt til at få onboarded vores medarbejdere, så de kommer godt ombord i en ny stilling og har lyst til at blive. Vi skal have talt ældreområdet op gennem historierne i medierne, vi får styrket den faglige stolthed og vores bevidsthed om, hvad er det for narrativer, vi gerne vil formidle, sagde hun.

I Høje-Taastrup Kommune har man udviklet en app-løsning til onboarding, hvor medarbejdere, der fungerer som mentorer, kan krydse af, når de har introduceret eleven eller den nye medarbejder for diverse ting, og samtidigt har også lederen overblikket over hvor langt, 'den nye' er i sit onboardingforløb. Det skal sikre, at medarbejderen hurtigere bliver klædt på til opgaverne og føler sig velkommen.

Fritidsjobbere laver pandekager 

Blandt ledere og medarbejdere på workshoppen var der enighed om, at der skal sættes ind på mange forskellige parametre, hvis rekrutterings-udfordringen skal lykkes, og at fastholdelse er den bedste rekruttering.

- Undersøgelsen viser, at halvdelen af alle vælger karriere i forhold til, hvad de hører fra familie og venner. Derfor skal vi fortælle den gode historie om, hvorfor vi har et fantastisk job, som giver mening og som hjælper mennesker, når de har det allermest svært, lød det fra en leder i Hvidovre Kommune. 

I Tønder Kommune arbejder de med at tiltrække fritidsjobbere under 18 år til ældreplejen. De unge møder typisk ind for eksempel på et plejecenter i nogle timer. De cykler ture med beboerne, laver pandekager eller bare har en hyggestund.

- De unge er et frisk pust. Men vi skal behandle dem ordentligt. Ellers kommer de ikke til at tage en uddannelse indenfor faget, lød det fra Tønder Kommune, hvor man har forsøgt at få social- og sundhedshjælper-uddannelsen ind på gymnasieuddannelsen, så man samtidig med, at man tager en studentereksamen også kan tage en sosu-uddannelse.

Digitale frontløbere i Herning

I Herning Kommune satser man på at gøre social-og sundhedsassistenter og sygeplejersker til 'digitale frontløbere' med særlige kompetencer indenfor IT og velfærdsteknologi.

Man har også opstartet et såkaldt digi-tech hold på social- og sundhedsskolen, fortalte Anne Ramsgaard, sundheds- og ældrechef i Herning Kommune.

- Digi-tech eleverne får en assistentuddannelse, hvor man integrerer, at de lærer at tænke i digitale muligheder og velfærdsteknologi. Vi er nødt til at tænke: Hvad gør vi, hvis vi ikke kan få flere hænder? Her er et af spørgsmålene, hvad vi kan bruge teknologi til, sagde hun.

Fra midt i livet til sosu

I Svendborg Kommune arbejder man under overskriften 'Fra midt i livet til sosu' med at omskole medarbejdere med et langt arbejdsliv bag sig til en ny karriere.

- Vi vurderer potentielle 'midt i livet'-medarbejdere på vores plejecentre og giver dem et grundforløb med voksenelevløn og en garanteret uddannelse og ansættelse bagefter, lød det fra Svendborg Kommune, inden en leder fra Middelfart Kommune forklarede, at man også her arbejder med 'brancheskiftere' i et samarbejde med jobcentret.

- Vi prikker ufaglærte på skulderen og hører, om de ikke kunne tænke sig at tage uddannelsen, hvis vi garanterer dem job bagefter. Vi er også begyndt at kigge utraditionelt bl.a. speditører til vagtplanlægning, sundhedsservicesekretærer til dokumentationsarbejde og rengøringsmedarbejdere til rene rengøringsruter i hjemmeplejen, lød det fra lederen.  

LÆS OGSÅ: 35 kommuner skal dele viden om demens i Aarhus

Lukrative ordninger til seniorer

I Frederiksberg Kommune taler man om at oprette nye stillinger til medarbejdere i ældreplejen, der overvejer at på pension, og fx gøre dem til kulturambassadører for at holde lidt på dem.

Andre steder tænker man i vikarkorps og i at tilbyde særlige seniorløsninger, hvor ældre medarbejdere kan arbejde hver anden uge eller fredag til søndag, hvis det er bedst for dem.

- Vi skal aktivere dem, der går på pension. Det kan være, at de kan blive et år længere, og så har man da de ressourcer. Det kræver, at man ser de åbninger og sprækker, der er og har en tæt dialog med de faglige organisationer, lød det bl.a. under workshoppen.  

"Vi skal fortælle folk, hvad vi gør"

Anne Nygård, social og sundhedsassistent i Varde Kommune, er ikke i tvivl om, at hele ældresektoren skal have et bedre image, hvis tingene skal ændre sig.

- Vi skal fortælle folk, hvad vi gør, og hvorfor vi synes, vi har et fedt job. De ved ikke, hvad vores job går ud på. De tror, det handler om at udføre nedre hygiejne på ældre mennesker, men det er kun en meget lille del. Mit job handler om så meget andet, om at skabe nærvær med borgerne og give dem de bedste forudsætning for en god hverdag, sagde hun.    

Mie Andersen, chefkonsulent i FOA, samlede op på en spændende debat og vidensdeling:

- Der skal bruges mange forskellige greb, og der skal tænkes hele vejen rundt. Der skal tænkes rekruttering. Der skal tænkes i kompetenceudvikling og karriereveje, og så skal arbejdspladserne udvikles, så der kommer arbejdsglæde og et sikkert arbejdsmiljø, sagde hun. 

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Om Demens Topmødet 2021

220 ledere og medarbejdere fra 35 kommuner deltog på 'topmødet', der foregik på Aarhus Rådhus tirsdag den 14. september.

Formålet med Demens Topmødet er at sprede ny viden om det store demensarbejde, der foregår i kommunerne og skabe rammerne for drøftelser, videndeling og inspiration på tværs med praktikere, ledere og politikere om, hvordan arbejdet med at skabe demensvenlige kommuner kan gribes an.

Fremfærd Sundhed og Ældre er medarrangør af Demens Topmødet, der afholdes i samarbejde med Demensalliancen og Aarhus Kommune.

Topmødet bød bl.a. på paneldebat med nationale og lokale politikere, tale af social- og ældreministeren, Astrid Krag, uddeling af priser og vidensdeling på tværs af kommuner.