Vi bruger Lean for kerneopgavens skyld
IDÉ NR. 7: Naturbørnehaven Mariendal i Aarhus Kommune har gjort op med tidsrøveriet og indført Lean-tasker.
Hvor er fiskenettet? Og pincetten? Og luppen? Ting bliver væk, også i børnehaver, hvor udstyr er en vigtig del af sjove og faglige lege.
Og netop den praktiske tilrettelæggelse kom igen og igen til at tage tid fra gode naturoplevelser i Naturbørnehaven Mariendal i Aarhus Kommune. Det var først, da de begyndte at bruge Lean-redskaber, at personalet blev i stand til at identificere problemstillingen og ikke mindst at gøre noget ved den.
Lean-tasker, som børnehaven kalder ideen, blev nemlig opfundet under et forløb, hvor der var fokus på minimering af tidsspild og optimering af arbejdsprocesser. Under forløbet skulle pædagoger og andre medarbejdere løse praktiske udfordringer for at få mere tid og fokus på kerneopgaven.
- Før i tiden kunne man bruge en hulens masse tid på at finde de rigtige ting, eller den rigtige nøgle til at låse det rigtige skab op. Men så fandt vi på at lave tasker med udstyr, ud fra de ture vi typisk tager på. Når man vil af sted, så handler det faktisk bare om at gribe tasken og at komme ud ad døren, fortæller Kathe Moesgaard, der er pædagog i Naturbørnehaven Mariendal og ansvarlig for Lean-taskerne.
Ruth Theilmann, der er dagtilbudsleder i institutionen, supplerer:
- Vi bruger simpelthen Lean for kerneopgavens skyld.
En krible krable-taske
Der findes flere forskellige tasker, og hver taske er tilpasset en bestemt aktivitet. Blandt andet en krabbe-taske, vandhuls-taske og en krible krable-taske.
- I krible krable-tasken er der for eksempel en fotobakke, en bestemmelsesmåtte og bestemmelsesbøger, en pincet, lup og insektsuger, fortæller Kathe Moesgaard.
Uden på tasken hænger et lamineret skilt med taskens indhold. På den måde kan pædagogerne nemt tjekke, om der er det indhold, der skal være i tasken, inden de tager af sted, og når de kommer hjem igen.
- Kort fortalt handler Lean-taskerne om, at man kan give noget nærvær til den naturoplevelse, som man gerne vil have, at børnene skal opleve, og som man gerne vil have sammen med børnene. Den gør, at man får tid til nærvær, så man bare kan komme af sted, og at man f.eks. også har forudset, det er smart at have et førstehjælps- og hygiejnekit med, fortæller Kathe Moesgaard.
Når der så engang i mellem bliver en genstand væk, eller den går i stykker, er det Kathe Moesgaard, der skal sørge for at taskerne fungerer optimalt. Ideen indbragte Børnehaven Mariendal en nominering til konkurrencen Danmarks Bedste Mindste Idé, og senere vandt ideen prisen som den bedste mindste idé i Aarhus Kommune.
- I virkeligheden er det bare en enkel, men genial ide, hvis jeg selv skal sige det, fortæller Kathe Moesgaard grinende.
Pædagogisk Lean handler ikke om pædagogik
Lean-taskerne er et resultat af et længere forløb med fokus på Lean som dagtilbudsleder Ruth Theilmann iværksatte allerede i 2009. Hun blev grebet af Lean-begrebet, fordi hun undrede sig over, hvorfor så mange virksomheder oplevede, at Lean var svaret på deres problemstillinger.
- Jeg fandt ud af, at Lean kan minimere tidsspild, optimere arbejdsprocesser og udpege forskellige muligheder for udvikling, blandt andet ved at den enkelte medarbejder identificerer problemstillinger - altså den, der ser problemet handler. Men jeg måtte forholde mig til, at vi ikke er en industrivirksomhed, men en pædagogisk virksomhed. Derfor tænkte jeg: Kan man måske tale om pædagogisk Lean? Lyder det fra Ruth Theilmann.
- Det begreb, jeg har udviklet - Pædagogisk Lean - handler om at optimere på alle de instrumentelle opgaver og identificere, hvilke udfordringer vi har, når vi skal beskytte vores kernopgave. Den kerneopgave er barnet i dets gode læringsmiljø, og det forstår vi her som barnet i flow, fortæller Ruth Theilmann.
Kaizen-tavle tager udfordringer i opløbet
Naturbørnehaven Mariendal bruger stadig Lean aktivt i personalets hverdag især på det ugentlige pædagogmøde. Her bliver redskabet Kaizen-tavlen brugt til at tage afdelingens problemstillinger i opløbet.
Kaizen-tavlen er en matrix på et whiteboard. Metoden sikrer, at institutionen går systematisk til udfordringen, at problemet bliver identificeret, og det ønskede resultat diskuteret, men det skal gøres kort og effektivt. Efterfølgende får tavlen lov til at stå, og personalet kan gå og gruble over ideer, som de efterfølgende kan klistre på tavlen.
Den udnævnte ansvarshavende har så til opgave at samle op på ideerne inden deadline og iværksætte ændringer.