fuldtidsansættelser på pædagogområdet

Fuldtidsansættelser på pædagogområdet

I nogle institutioner er næsten alle pædagoger fuldtidsansatte. KL og BUPL har sammen udarbejdet en rapport, der undersøger nogle af de faktorer, der er med til at få en høj andel af fuldtidsansatte til at fungere.

Af Personaleweb 25/08/2014
BUPL,
KL

På daginstitutionsområdet var der i 2013 1,5 deltidsansat pædagog for hver fuldtidsansat, og i 85 pct. af landets kommuner er der flere deltids- end fuldtidsansatte pædagoger. En tidligere undersøgelse lavet af Deloitte for blandt andre KL og BUPL konkluderede, at forklaringerne på den høje andel af deltidsansatte pædagoger især findes ude i institutionerne og hos den enkelte pædagog.

KL og BUPL aftalte i 2013 sammen at gøre en indsats for at inspirere til, at man lokalt har fokus på emnet og gør en indsats for at få flere pædagoger på fuldtid. En del af denne indsats er at fortælle den gode historie om institutioner, der arbejder fagprofessionelt, arbejdstidsmæssigt og personalepolitisk med en relativt høj andel af fuldtidsbeskæftigede pædagoger.

Rapporten ”Fuldtidsansættelser på pædagogområdet – undersøgelse blandt institutioner med høj andel af fuldtidsansatte” beskriver, hvordan udvalgte institutioner arbejder med en høj fuldtidsandel, og hvordan man sikrer, at der både tages hensyn til den enkelte pædagogs ønsker, til en hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse og til en effektiv ressourceanvendelse i de enkelte institutioner.

Rapporten baserer sig på interviews med pædagoger og ledere i 5 institutioner, der har arbejdet målrettet med en høj andel af fuldtidsbeskæftigede pædagoger. Rapporten søger blandt andet at belyse, hvordan man er nået til en høj fuldtidsandel, og hvordan man i hverdagen arbejder med at få en høj fuldtidsandel til at fungere – og hvad der motiverer ledere og medarbejdere til at øge arbejdstiden.

Det er håbet, at erfaringerne fra institutionerne kan inspirere andre institutioner til at arbejde bevidst med temaet.

Udover rapporten har parterne i fællesskab udarbejdet informationsmateriale til inspiration for både ledere og medarbejdere i forhold til hvad det betyder at komme på fuldtid. Inspirationsmaterialet kan downloades her fra siden.

Læs 'Fuldtidsansættelser på pædagogområdet'
Om projektet 'Fuldtidsansættelser på pædagogområdet'

Rapporten var første fase i KL’s og BUPL’s projekt om at få færre pædagoger på deltid og flere på fuldtid.

I anden fase blev der set på, om det var muligt at udvikle og afprøve redskaber, der kan øge andelen af fuldtidsbeskæftigede pædagoger.

Download yderligere materiale