Dilemma: Kollegial snak

Regler er regler, og de skal følges. Men er det så let? Se med i denne film, hvor tre borgerservicemedarbejdere vender dagens begivenheder.

Af Mia Dalby Larsen 26/09/2018
Fremfærd

Man må ikke hjælpe en borger med at logge ind med ægtefællens Nem-ID, og man bør holde et diskret toneleje, når man betjener en borger ved skranken i Borgerservice. Men er begge dele så nemt at udføre i praksis?

Se med i filmen her, hvor tre borgerservicemedarbejdere i en fiktiv kommune vender to problemstillinger, de har oplevet i løbet af dagen. Og tag fat på refleksionsspørgsmålene herunder. 

Hvad gør I selv hos jer, når I står i lignende situationer. 

Download refleksionsspørgsmål: Kollegial snak

Kender I dilemmaet fra jeres egen dagligdag?

Hvad gør I selv i lignende situationer?

Nedenfor kan du downloade en række spørgsmål, som I kan bruge på et personalemøde eller lignende, hvor I ser filmen og tager en diskussion, der kan hjælpe jer videre i jeres håndtering af lignende dilemmaer. 

 

Gå til forsiden af ErDuAware.dk
  • Se dilemmafilm fra hverdagen i borgerservice
  • Læs om arbejdspladser, der arbejder med digital awareness
  • Få råd om god praksis

Gå til forsiden af ErDuAware.dk

Tre dilemmaer fra den virkelige verden

Fremfærd Borger har fået lavet et best practice studie om informationsawareness, som samler viden fra nogle af de kommuner, som er længst med at arbejde med awareness som en del af kulturen. 

Undervejs er medarbejdere og ledere i Borgerservice og IT blevet spurgt, hvilke dilemmaer, de oplever at stå i i hverdagen. 

Se her tre film, som illustrerer nogle af de helt almindelige dilemmaer, som opleves i Borgerservice. 

Dilemma 1: På konens vegne

Dilemma 2: Kollegial snak

Dilemma 3: Fortrolighed i det offentlige rum