Nærbillede af kompasrose

Opgavekompasset: Medarbejder, drift/ressourcer

Personale i hjemmeplejen, sygeplejersker, ergoterapeuter eller timelønnede sygeledsagere er alle nogle af de medarbejdere, som kan blive aflastet af administrative kolleger. Få inspiration til hvordan.

Af Mette Dissing Sandahl 03/05/2022
HK,
KL

Eksempler på opgaver vedrørende medarbejdere:

Henvendelser:

De administrative medarbejdere på plejeområdet varetager alle opgaver vedrørende løn, personale, økonomi og IT. De får ofte henvendelser fra medarbejderne i ældreplejen omkring arbejdstid, lønsedler, ferieplanlægning, sygdom med mere, hvilket er med til at aflaste den enkelte centerleder. De administrative medarbejdere fungerer desuden som 1. level support i forhold til systemer og tekniske devices, som plejepersonalet får flere og flere af.

Planlægning, booking, organisering:

Når en borger er visiteret til for eksempel hjemmehjælp, igangsættes et arbejde med at sætte det rette hold omkring borgeren. Skal der for eksempel tilknyttes en diætist eller en fysioterapeut? Når holdet er sat, sørger en administrativ medarbejder for at booke tid hos den pågældende medarbejder til besøg hos borgeren. Derudover skal der laves vagtplanlægning både på plejecentrene og i hjemmeplejen. Det er typisk en sundhedsfaglig (for eksempel SOSU eller terapeut), der laver vagtplanen.

Data, statistik, analyse:

De administrative medarbejdere løser opgaver med at trække statistik på løn og refusioner, som forsyner sektionslederne på det enkelte plejecenter med vigtig viden, de blandt andet kan bruge til at udarbejde lønbudgetter.

Sådan bruger du Opgavekompasset

• Kortlæg de administrative opgaver ved at svare på spørgsmålene i skemaet. Der er ét skema for hver aktørgruppe.

• Fokuser på konkrete opgaver frem for stillingskategorier eller administrative funktioner, som typisk indeholder mange forskellige opgaver. Husk også de administrative opgaver, som det sundhedsfaglige personale løser.

• Vær gerne flere der kortlægger sammen. Sørg for at der både er nogen, der kender til løsningen af de administrative opgaver, for eksempel de administrative medarbejdere, og nogen, der kan bidrage med nye og andre vinkler, for eksempel en sundhedsfaglig kollega og en leder.

• I vil sandsynligvis kunne opliste mange administrative opgaver inden for hver aktørgruppe og opgavetype. Start eventuelt med at brainstorme over alle de opgaver, som I kan komme i tanker om inden for en opgavetype. Skriv alle opgaverne op og udfyld derefter skemaet ved at besvare alle spørgsmålene for hver opgave.

I kan bruge værktøjet på forskellige måder:

1. Start med ét område og gennemgå alle aktørgrupperne for dette område

2. Start med én aktørgruppe og gennemgå den for hvert af de fire områder Hvis der er aktører eller områder, som I arbejder med, der ikke er dækket af modellen, så tilføj selv området/aktørgruppen og afprøv om spørgsmålene kan belyse aktøren/området. 

Formål med Opgavekompasset
  • Opgavekompasset er en dialogisk model til at kortlægge, kategorisere og skabe overblik over de administrative opgaver og hvem som løser dem i dag.
  • Med værktøjet kan vi igangsætte en systematiseret dialog om arbejdsgangene i forhold til de administrative opgaver, og hvem som kan løse dem.
  • Bruger vi ressourcerne rigtigt? Bruger vi personalet til det rigtige?
  • Hvilke kompetencer kræver det at løse de administrative opgaver? Ofte vil de kræve både administrative kompetencer og sundhedsfaglige kompetencer.
  • Hvordan kan de administrative medarbejdere aflaste og understøtte de sundhedsfaglige medarbejdere?
Kontakt parterne bag opgavekompasset

Opgavekompasset er udviklet i samarbejde mellem HK Kommunal, KL og Komponent

Kontakt os, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om administrativ effektivitet og udvikling:


Lars Brandstrup Nielsen, HK Kommunal: lars.brandstrup.nielsen@hk.dk

Marie Elisabeth Andersen, Komponent: maea@komponent.dk

 

Download Opgavekompasset

KL og HK er gået sammen om at udvikle en række værktøjer, som kan hjælpe jer i gang med at udvikle og optimere den administrative praksis i den enkelte kommune. Første skridt er at kortlægge opgaverne - og det er nemt ved hjælp af Opgavekompasset. 

Med Opgavekompasset kan I sætte gang i en dialog om arbejdsgangene i forhold til de administrative opgaver, og hvem som skal løse dem.

Procesværktøjerne guider jer videre i på rejsen mod at aflaste pleje- og sundhedspersonalet i kommunerne.