medarbejder bruger tablet

Rengøringsfolk kommunikerer med et klik

Rengøringsassistenter i Silkeborg Kommune har fået tablets og kommunikerer med hinanden og med ledelsen via det sociale medie Yammer.

Af Nanna Fløjborg 23/09/2015

Kommunikation er en udfordring, når over 200 rengøringsassistenter arbejder 300 forskellige steder. Men i Silkeborg Kommune bliver der nu kommunikeret på kryds og tværs på det sociale medie Yammer.

- Kommunikation har altid været en stor udfordring i vores afdeling. Alle har en mailadresse, men de er jo ikke ved en computer og åbner sjældent deres mail. Så hvis vi skulle være sikre på, at alle fik en vigtig besked, skulle vi enten ud at køre, sende et brev hjem som snailmail eller vente, til der var et møde. Det betød, at mange informationer gik tabt. Nu kan vi kommunikere med et klik på en app, og det fungerer, fortæller rengøringschef i Silkeborg Kommune Joel Engblad.

LÆS OGSÅ: Apps, som hjælper dig i dit arbejde

Yammer er taget i brug i det første af tre rengøringsområder. Det er et socialt medie til intern kommunikation i organisationer og virksomheder, og via en app kan rengøringsassistenter og ledere kommunikere i et fælles rum og i personlige beskeder, akkurat som på Facebook.

Kommunikationen skaber fællesskab

Medarbejderne har generelt været meget positive over for det nye redskab, hvor de nemt kan dele viden og få svar på spørgsmål.

- Jeg synes, at Yammer har gjort samarbejdet lettere, fordi assistenterne bruger hinanden på en anden måde nu. Det er nemt lige at spørge hinanden i stedet for at vente på, at servicelederen eksempelvis er færdig med sit møde. Samtidig er programmet med til at skabe fælleskab, specielt for de assistenter der gør rent alene i børnehaverne. De ser jo ikke deres kollegaer i dagligdagen, men ved hjælp af Yammer er man tæt på hinanden, hvilket også giver følelsen af at være en del af noget større, siger tillidsrepræsentant for rengøringsassistenterne Bettina Molbek.
Hun fortæller, at Yammer for eksempel også bliver brugt til at byde nye medarbejdere velkomne eller til lige at ønske hinanden en god dag. Det skal være et hyggeligt sted at være, understreger hun.

Alle føler sig trygge

Yammer kræver selvfølgelig en smule IT-kendskab, men herudover er der ingen barrierer. Silkeborg Kommune har nemlig gjort meget ud af, at alle skal føle sig trygge, når de kommunikerer på platformen.

- Vi har ansatte, som enten er ordblinde eller har en anden etnisk baggrund end dansk, og derfor er det ikke alle, der er lige skarpe til det skriftlige. Det skal ikke holde dem tilbage fra at skrive, og det har vi understreget flere gange. Derfor føler ingen sig holdt udenfor på grund af et sproghandicap, fortæller Joel Engblad.

Silkeborg Kommune har investeret omkring 100.000 kr. i tablets til medarbejderne, men ifølge Joel Engblad kommer pengene tilbage igen, da der bliver sparet tid, eksempelvis køretid og den tid der ellers skal bruges på at rette misforståelser.

Joel Engblads gode råd til andre, der vil i gang med Yammer
  • Gør det klart fra start, at det ikke er det skriftlige niveau, der er det vigtige.
  • Inddrag medarbejderne så meget som muligt i procesessen. Dermed bliver løsningen bedre forankret blandt dem.
  • Få en intern projektkonsulent, der har overblikket over projektet. Udpeg samtidig superbrugere eller ambassadører, der kan hjælpe brugerne i opstartsfasen.
Om Silkeborg Kommunes rengøringshold
  • Silkeborg Kommune beskæftiger 220 rengøringsassistenter, og hver serviceleder har kontakt til 70 medarbejdere
  • De gør rent på skoler og plejecentre, i institutioner, på rådhuset og i andre kommunale bygninger, hvilket i alt er cirka 300 adresser. 
  • Rengøringen er delt ind i tre distrikter. Kommunikation via Yammer er indført i område øst med omkring 70 medarbejdere.