Otte tips til god rengøring i daginstitutionerne
Rengøring har betydning for indeklima, hygiejne og trivsel hos børn og personale i daginstitutioner.
Uanset om du er er leder, pædagog, rengøringsmedarbejder eller forælder, så spiller du en vigtig rolle for rengøringen i daginstitutionerne. I en ny udgivelse sætter FOA, 3F og KL sammen fokus på, hvad god rengøring betyder, og hvordan vi får den. Udgivelsen bygger på erfaringer og gode råd fra inteviews og inspirationsmøder i en række kommuner. Det er der kommet tips ud af, som henvender sig både til rengøringsmedarbejdere, rengøringsledere, daginstitutionsledere, pædagoger og forældre.
Nedenfor får du et uddrag af tips fra udgivelsen God rengøring kommer ikke af sig selv. Download hele udgivelsen nederst i artiklen.
Tip nr. 1: Ryd op
Det lyder måske banalt, men god rengøring kræver, at rengøringspersonalet kan komme til. Ryd pænt op, pak overtræksskoene sammen og fjern legetøj og andre ting fra gulvet.
Tip nr. 2: Tal sammen
God kommunikation kan løse problemer. Sørg for, at rengøringspersonalet, forældrene og ledelsen kan tale sammen på kryds og tværs. Kommunikationen mellem pædagogerne og rengøringspersonalet spiller også en stor rolle. Hvordan er rollefordelingen? Hvem tømmer papirkurve og blespande og hvem sørger for, at der er sæbe på toiletterne?
Tip nr. 3: Gør rengøringen til en del af hverdagen
Gør rengøringen synlig i hverdagen, så børn og forældre møder rengøringspersonalet. Læg rengøringen i dagtimerne og gør rengøringspersonalet til en del af medarbejdergruppen. Det styrker forholdet og kommunikationen mellem rengøringspersonale og pædagoger.
Tip nr. 4: Giv rengøringsmedarbejderne den nødvendige viden
Det er ikke altid ufarlig at gøre rent, for nogle af rengøringsmidlerne kan godt være giftige. Giv derfor rengøringsmedarbejderne viden om, hvordan rengøringsmidlerne skal håndteres.
TIp nr. 5: Skån miljøet
Det er ikke ualmindeligt, at der bliver brugt for meget rengøringsmiddel. Hvis rengøringspersonalet får kurser i, hvordan de skal dosere rengøringsmidlerne, kan det spare penge og gavne miljøet.
Tip nr. 6: Inddrag rengøringen
De kommunale rengøringsenheder har masser af erfaring og ekspertise om de fysiske begrænsninger i forhold til rengøring. Spørg dem til råds i forhold til indretningen af nye og eksisterende bygninger, og når der skal købes nyt inventar.
Tip nr. 7: Boost det sociale med arrangementer
Rengøringsmedarbejderne arbejder ofte alene, og derfor kan man let glemme, at man er en del af en helhed. Sociale arrangementer kan skabe følelse af samhørighed og fagligt fællesskab, og det kan højne trivslen.
Tip nr. 8: Inddrag børnene
Lad børnene deltage på deres præmisser. Sørg for at børnene møder rengøringspersonalet og ved, hvad de hedder. Børnene kan prøve at vaske gulv og tømme skraldespanden, så de ved, hvad rengøringspersonalet laver. Det giver dem en fornemmelse for, hvorfor det er vigtigt at sætte stole op, og at papiret ikke skal ligge og flyde ved toiletterne.
Læs mange flere tips i udgivelsen. Du kan downloade den herunder.