Lise-Lotte Sams, daglig leder på Byhøjskolen, og Jeppe Jensen, vejleder på Nye Veje, fortæller, at Ungdomsskolen i Københavns Kommune har været underlagt store forandringer, men at man arbejder målrettet for, at medarbejderne får en positiv tilgang til ændringerne.

Nye vilkår – nye metoder

Ungdomsskolen har i de seneste år været nødt til at omstille sig til en ny elevgruppe og nye arbejdsopgaver som resultat af regeringens ungepakke. På Københavns Kommunes Ungdomsskole har man netop gennemført et projektforløb for at ruste lærerne til at imødekomme forandringerne. 

Af Personaleweb 24/10/2013
KL,
LC

Ved at deltage i det landsdækkende projekt 'Nye veje til fastholdelse af lærere' har Københavns Kommunes Ungdomsskole arbejdet for, at lærerne skal blive bedre til at håndtere de forandringer, der er opstået i kølvandet på ungepakken. Målet har blandt andet været at undgå stress og sygemeldinger blandt lærerne på længere sigt.

- Vi havde brug for at få nogle redskaber til at takle de her ændringer. Med det fokus, der er på at få alle unge i gang, vil det ikke være sidste gang, vi kommer til at opleve forandringer i Ungdomsskolen, siger Lise-Lotte Sams, der er daglig leder på Byhøjskolen, som er en af to skoler, der har deltaget i projektet.

Sammen med konsulentfirmaet Team Arbejdsliv planlagde man to ens forløb på Byhøjskolen og på Nye Veje. Alle ansatte deltog i fem kursusgange, hvor de i samarbejde med en konsulent arbejdede målrettet mod en metode til at håndtere de ændrede vilkår. En del af forløbet gik ud på at identificere medarbejdernes problemer med en såkaldt SWOT-analyse.

- Teorien er blevet en fast del af vores arbejdsredskab. Vi oplevede en rigtig god proces med at koble teorien til, hvordan vi rent praktisk gør noget ved vores usikkerhed og vores frustrationer. Den proces har vi også til en anden gang ", fortæller Jeppe Jensen, der er vejleder på Nye Veje.

LÆS OGSÅ: SWOT-analyse

Et fællesskab hjælper med at håndtere forandringer 

Blandt lærerne på Nye Veje har man ifølge Jeppe Jensen kunne se umiddelbare resultater af kursusforløbene med det samme.

- Vi er hurtigt gået fra at sidde og være bekymrede og forurettede i et hjørne til at være aktive og nyttige medspillere i hele forløbet omkring ungepakken, siger han.
Håndtering af en identitetskrise

Især i heltidsundervisningen har man den seneste tid oplevet store ændringer i elevgruppen. Det betyder, at Ungdomsskolens opgaver er blevet omdefineret, og i nogle tilfælde har skolerne måttet forholde sig til en hel ny identitet.

- Hvor man før havde at gøre med unge, der for eksempel meldte sig til kreativ undervisning af lyst og interesse, har man nu at gøre med nogle unge, som har det svært, og hvor kravene til lærerne lyder, at de med deres kreativitet må hjælpe dem. Så bliver kreativiteten et værktøj i stedet for et mål, forklarer Jeppe Jensen.

På Nye Veje har man via kursusgangene fået øjnene op for, hvor stor en rolle fællesskabet betyder i forhold til at håndtere forandringerne.

- Både som gruppe og som individer føler lærerne sig bedre rustede nu. Når man oplever, at man har et fælles problem i stedet for et personligt problem, så nedsættes stressniveauet ofte, siger Jeppe Jensen.

Det er meningen, at lærerne på Nye Veje skal videreformidle nogle af de metoder, de har tilegnet sig på kurserne, til Ungdomsskolens øvrige afdelinger.

Om projektet
  • Bag projekt ’Nye veje til fastholdelse af lærere’ står KL og Lærernes Centralorganisation.
  • KL og Lærernes Centralorganisation har iværksat projektet med det mål at modvirke sygefravær og tidlig pensionering.
  • De 12 projekter har været gennemført i perioden 1. april 2012 frem til sommer/efterår 2013. 
  • Læs mere om projektet og opdag flere indsatser mod sygefravær.